"sociaal, moed en kracht" inbreng SP bij coalitievorming

8 januari 2013

"sociaal, moed en kracht" inbreng SP bij coalitievorming

Vanavond discussieert de gemeenteraad over de coalitievorming in Amersfoort. De sociale onttakeling van onze stad kan alleen worden voorkomen als er fors op prestigeprojecten wordt bezuinigd. De SP-fractie dient daarom de motie “Sociaal, moed en kracht!” in die zulke bezuinigingen uitvoert en zorgt dat er meer geld kan naar sociale vangnetten, wijkcentra en WMO-zorg. Als deze motie wordt aangenomen is dat meteen de basis van een nieuw coalitieakkoord en de partijen die hem steunen kunnen dan samen een college vormen. De complete motie is te vinden onder 'lees verder'.

Amersfoort, 8 januari 2013

Motie: Sociaal, moed en kracht!

De Raad,

Constaterende
- Dat keuzes van het huidige kabinet een aanslag gaan betekenen voor Amersfoorters die afhankelijk zijn van zorg en sociale huurders.
- Dat het tot dusver zittende college bezuinigingen op de bijstandsondersteuning, zorg, bibliotheken en wijkcentra heeft doorgevoerd.
- Dat de voedselbank sinds januari 2012 40% meer aanvragen gekregen heeft.
- Dat de schuldenproblematiek onder huizenbezitters en tweeverdieners ernstige vormen aanneemt.
- Dat grote risicovolle dossiers, waaronder de grondexploitaties in Vathorst, niet zijn afgehandeld.
- Dat de financiële vooruitzichten na vaststelling van de begroting op 6 november j.l. zijn verslechterd.
- Dat in de vastgestelde begroting 2013-2016 voor € 37,2 miljoen aan grote projecten (zwembad Hogeweg, Kersenbaan, Beekdal, VERDER/Westelijke Ontsluiting) is opgenomen, waarvan de noodzaak om die op dit moment in het geheel uit te voeren onvoldoende is aangetoond.

Overwegende
- Dat een stad slechts dan haar “kracht” kan tonen als er sprake is van onderlinge verbondenheid en de vastberaden wil om slachtoffers van de crisis opvang en perspectief te bieden, want een verscheurde stad blijft zwak, maar een verbonden stad ontwikkelt kracht. .
- Dat juist nu de Amersfoortse politiek door het maken van de juiste keuzes deze solidariteit beslissend kan bevorderen.
- Dat er geen andere maatschappelijk aanvaardbare financieringsbronnen zijn om sociale vangnetten, wijkcentra en gemeentelijke zorg op pijl te brengen dan forse bezuinigingen op die projecten waarvan de noodzaak om die op dit moment in het geheel uit te voeren onvoldoende is aangetoond.

Spreekt als haar mening uit:
- Dat op grote projecten - waaronder zwembad Hogeweg, Kersenbaan en het Groene Beekdal - en op de bijdragen aan VERDER in zijn totaliteit voor tenminste € 18,- miljoen bezuinigd wordt.
- Dat aldus vrijkomende gelden worden ingezet voor versterking van sociale vangnetten, WMO- opvang en wijkcentra.
- Dat derhalve de begroting 2013-2016 dienovereenkomstig moet worden aangepast.
- Dat deze motie als richtinggevend geldt voor een nieuw vast te stellen globaal coalitieakkoord.
- Dat de fracties die deze motie ondersteunen in beginsel een nieuwe coalitie gaan vormen.

En gaat over tot de orde van de dag.

SP fractie,
Ad Meijer