SP en PvdA houden vast aan besluit over verplaatsing Varkenshouderij

9 februari 2005

SP en PvdA houden vast aan besluit over verplaatsing Varkenshouderij

In november 2004 werd een motie van o.a. de SP aangenomen waarin wethouder VVD Strengers werd verzocht te zoeken naar een alternatieve locatie voor een varkenshouderij die uit Vathorst verplaatst moet worden. De locatie Zeldertseweg werd door de raad afgewezen omdat deze o.a. in strijd is met de besluiten over de Groen Blauwe Structuur in Hoogland-West, resp. Zeldertse polder. Het vermoeden bestaat dat door precedentwerking Hoogland West niet groen gehouden kan worden.

Ondanks dit besluit werd het proces tot vestiging aan de Zeldertseweg voortgezet met het sturen van het wijzigingsvoorstel naar de provincie. Hierover werd de raad niet geïnformeerd, hetgeen gezien het voorafgaande zeer verwonderlijk is. Om een oordeel te kunnen vormen, verzoeken de SP en PvdA de overeenkomst tussen het ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) en de varkenshouder ter inzage te verstrekken aan de commissieleden. De SP en PvdA vrezen dat er geen sprake is van uitvoering van de motie van 30 november j.l. en zijn benieuwd naar de mening van de collega-commissieleden in de Amersfoortse Raad.

Voor meer informatie: Wim van Gammeren.