Verslag tweede thema-avond over bestuur

6 april 2005

Verslag tweede thema-avond over bestuur

Op 4 april werd de tweede thema-avond over bestuur georganiseerd. Het thema was 'zelfbestuur'. Aan de hand van voorbeelden bracht Jorrit van Loenen de discussie over dit onderwerp op gang.

Jorrit schetste in eerste instantie wat zelfbestuur feitelijk inhoudt. Dit deed hij aan de hand van voorbeelden in Spanje voor de revolutie van Franco en de huidige overname van ongeveer 200 fabrieken in Argentiniƫ.

Zelfbestuur is de meest pure vorm van democratie. In deze platte structuur mag iedereen meebeslissen en heeft dus evenveel macht. Toch bleek uit de discussie dat zelfbestuur veel haken en ogen heeft. Ten eerste dient in alle organisaties overzicht te zijn. Ten tweede moeten problemen opgelost worden op een bepaald niveau. Hoe regel je bijvoorbeeld de overstromingen van de Rijn en Maas indien gemeenten zelfbeschikkingsrecht hebben en enkele gemeenten geen heil zien in een samenwerking tussen alle gemeenten in het stroomgebied? Ten derde waren grote vraagtekens bij het mandaat. Wie vertegenwoordigt of representeert een groep? Uit de discussie bleek wel dat in zelfbestuur weinig ruimte is voor minderheidsstandpunten.

Tenslotte werd geconstateerd dat zelfbestuur geen tovermiddel is. Wel zou het in de huidige tijd een oplossing kunnen bieden voor bijvoorbeeld het voorkomen van productieoverschotten, vervreemding van bazen van de werkvloer en de buitensporige salarissen van topmanagers.