Toch nog vragen over de schuldhulpverlening voor Wethouder De Wilde

24 oktober 2005

Toch nog vragen over de schuldhulpverlening voor Wethouder De Wilde

Op 11 oktober heeft de SP een spoeddebat(interpellatie) gehouden met als doel, te voorkomen dat enkele tientallen mensen -nog meer dan nu al het geval is- in de problemen komen, doordat het door Stadsring 51 voor en met hun in gang gezette schuldhulpverleningstraject stagneert door het vervallen van het contract van de gemeente met de Stadsbank. De SP fractie heeft tijdens het spoeddebat van Wethouder De Wilde de toezegging gekregen dat nieuwe aanmelders en de dertig mensen die op de wachtlijst staan voor schuldsanering per direct geholpen worden.

De SP fractie heeft twee weken na het spoeddebat toch nog vragen voor Wethouder De Wilde ten aanzien van de schuldhulpverlening. Bets Beltman heeft de volgende schriftelijke vragen gesteld aan de Wethouder.

Geachte Wethouder,

Inmiddels heb ik in de besluitenlijst van B+W dd 18 oktober gelezen, dat de dienstovereenkomst met de Stadsbank inmiddels is verlengd tot 1 maart 2006.
De kosten hiervoor bedragen max. 150.000 euro en worden gedekt uit de wet Werk en Bijstand.

Vraag 1:
Hoe komt het dat hier extra budget voor nodig is? Normaliter zou toch deze dienstverlening al per 1 juli 2005 door een andere bank zijn overgenomen, hetgeen dan toch al begroot zou moeten zijn?

Verder hebt u mij op 11 oktober toegezegd, dat de betreffende mensen per omgaande geholpen worden en niemand tussen de wal en schip zal vallen.
Graag wil in ieder geval de SP op de hoogte worden gehouden of dit ook werkelijk het geval is en een soort voortgangsrapportage hierover ontvangen.

Vraag 2:
Kunt/wilt u mij een overzicht/lijst (anoniem) geven van alle personen/dossiers, die door Stadsring 51 worden doorverwezen naar de Stadsbank voor verdere behandeling, met hierbij een korte omschrijving van de fin. situatie waarin zij zich bevinden?
NB: met name gaat het mij dan om
- mogelijke dreiging van huisuitzetting
- mogelijke afsluitingen van gas/water/ electra

Vraag 3:
Kunt/wilt u mij informeren over de voortgang van het schuldsaneringstraject van deze personen?

Vraag 4:
Wilt u bij deze personen�als blijkt, dat een huisuitzetting en/of afsluitingen werkelijk dreigt- uw toezegging nakomen, door de schuldeisers te benaderen en een regeling te treffen ter voorkoming van daadwerkelijke huisuitzetting en/of afsluitingen?

Bets Beltman
Raadslid SP