Pvda huilt krokodillentranen

17 november 2005

Pvda huilt krokodillentranen

Een ‘duivelsdilemma’ noemde Pvda-raadslid Fleur Imming het, toen zij “tot haar grote spijt’ moest constateren, dat het Aquadroom nu toch echt zal worden gesloten. Haar dilemma werd onder andere veroorzaakt door een voorstel van de SP, die door de Pvda niet werd ondersteund. Toen ook het voorstel van de Pvda het niet haalde, stond uiteindelijk iedereen met lege handen.

De feiten:
Het College heeft uitgerekend, dat het openhouden van het Aquadroom 650.000 euro meer kost, dan de miljoenen nodig voor het openhouden van de rest van het Sportfondsenbad tot 2010.
De SP stelde tijdens de begrotingsbehandeling voor dit bedrag hiervoor vrij te maken. BPA en Jouw Amersfoort stemden voor; de Pvda stemde tegen!!!
Deze partij wilde namelijk haar eigen motie aangenomen zien, waarbij 300.000 euro naar het Aquadroom zou gaan. Volstrekt onvoldoende vond de SP, maar onder het motto ‘beter een half ei dan een lege dop’ heeft de SP toch voor gestemd. Jouw Amersfoort steunde deze motie niet en zo sneuvelde ook dit voorstel….

Krokodillentranen huilen noemt SP-raadslid Schoenmaker de opstelling van de Pvda. ,,De Pvda is nota bene zelf mede-indiener geweest van een motie waarin staat dat het Aquadroom kan worden gesloten. Dat was bij de begrotingsbehandeling van 2004.’’ De SP vindt in het de eerste plaats al huichelachtig om dan nu te zeggen dat je vindt dat het Aquadroom open moet blijven. ,,Dan had je in 2004 niet met die motie moeten komen. Want in die motie staat specifiek dat het Aquadroom kan worden gesloten. Dat betekent dat je niet hoeft te wachten op het nieuwe zwembad.’’ Op de tweede plaats vindt Schoenmaker de stemgedrag van de Pvda dom, want nu staat iedereen met lege handen.

Volgens de SP hebben ook Jouw Amersfoort (toen nog Leefbaar Amersfoort en D66) en BPA boter op hun hoofd, want ook deze partijen stemden in 2004 voor de motie waarin het college wordt opgedragen het Aquadroom te sluiten. Beide partijen kwamen dinsdagavond ook met voorstellen het Aquadroom open te houden.

Voor een nieuw zwembad geeft de raad graag 25 miljoen uit. Ook de SP vindt dat een zwembad veel geld mag kosten. Schoenmaker: ,,Maar ik vind het onbegrijpelijk dat men niet 650.000 euro wil uitgeven om het Aquadroom open te houden. Dat is per jaar ruim 160.000 euro. Er wordt nu wel 1,5 miljoen gereserveerd voor een kunstijsbaan die er voorlopig nog niet is.’’
De SP vindt dat Amersfoort door het Aquadroom te sluiten slecht met haar burgers omgaat. Met name als het gaat om haar oudere burgers en gehandicapten. Wekelijks maken ruim 500 ouderen daar gebruik van. Het college (VVD, Pvda, CDA, GroenLinks/Özcan en CU) vindt dat deze mensen maar naar Soest, Spakenburg of Leusden moeten gaan. ,,Bij de SP noemen we dat a-sociaal.’’