Regenteske partijpolitiek bij begrotingsbehandeling.

20 november 2005

Regenteske partijpolitiek bij begrotingsbehandeling.

Afgelopen dinsdag heeft de SP 18 moties en amendementen ingediend bij het vaststellen van de begroting. Helaas hebben weinig moties het gehaald door de opstelling van de coalitie bestaande uit VVD, Pvda, CDA, CU en Groen Links. Deze 5 partijen hebben zeker tijdens deze begrotingsbehandeling duidelijk laten zien hoe oude politiek werkt. Regentesk en over het randje van het serieus nemen van de burgers van Amersfoort.

Gebruiksvergunning
Neem nou het amendement van de SP over het aanpassen van de gebruiksvergunning voor sportverenigingen. Het aanvragen van deze nodeloze vergunning dient alleen de bureaucratie en jaagt sportverenigingen op hoge kosten. Geld wat aan deze vergunning moet worden uitgegeven kan niet worden besteed aan mensen die sport willen bedrijven. In de pers had de VVD laten weten grote vraagtekens te hebben over deze vergunning. Onder druk van de coalitie heeft de VVD er voor gezorgd dat de motie is gestrand. Partijpolitiek van de eerste orde over een onderwerp waarin je in de verste verte geen partijpolitiek kan herkennen. Voor de goede orde moet worden vermeld dat alle coalitiepartijen tegen hebben gestemd. Waarom, wie het weet mag het zeggen.
Aquadroom
Ook heeft de SP een amendement ingediend om 650.000 euro vrij te maken, met als toevoeging als het met minder geld kon dat ook moet gebeuren, om te voorkomen dat het aquadroom voortijdig moet sluiten en hierdoor ouderen en gehandicapten zonder therapeutisch warm zwemwater zouden komen te zitten. B&W hebben aangeven dat het voornoemde bedrag nodig zou zijn om het aquadroom open te houden. Het SP amendement is afgestemd door de coalitiepartijen. De PvdA diende over het zelfde onderwerp als tweede een soortgelijk amendement in. Alleen werd hier een bedrag van 300.000 euro vrijgemaakt voor het aquadroom. Waar dit bedrag op gebaseerd is weten weinigen, aangezien dit bedrag de helft is waarvan B&W zegt dat nodig is om het aquadroom te redden. Waarschijnlijk zou in het scenario van de PvdA het bad half met water worden gevuld. Omdat het amendement van de SP was afgestemd heeft de SP fractie, met het argument beter een half ei dan een lege dop, voor het amendement van de PvdA gestemd. Jouw Amersfoort stemde tegen het voorstel van de PvdA waardoor het voorstel sneuvelde. Resultaat is dat het aquadroom nu haar deuren gaat sluiten. In principe is er een meerderheid in de raad om het aquadroom open te houden, maar door partijpolitieke redenen is op een bepaalde manier gestemd. Resultaat, de gebruikers die het aquadroom gebruiken op therapeutische basis, 500 bezoekers per week, zullen op het droge moeten gaan zwemmen. Amersfoortse politiek op z’n smalst.
Binnenstedelijke vernieuwing
De SP fractie diende ook nog een amendement in waarin een kader wordt aangegeven hoe om te gaan met buurten en mensen die te maken krijgen met de binnenstedelijke vernieuwing. In het amendement werd gevraagd slechts die voorstellen tot vernieuwing in de aangewezen wijken aan te nemen en uit te voeren die breed in de buurt gedragen worden, sloop slechts bij uitzondering toe te passen en alleen indien een ruime meerderheid van de bewoners van een wijk er voor is en bij verbetering van het leefklimaat in een wijk vooral ook de sociale aspecten te betrekken. De SP is erg geschrokken over hoe het college en de coalitiepartijen reageerden op dit amendement. Het kwam er op neer dat bewoners van Amersfoort niet in staat waren om het grotere geheel te overzien van de binnenstedelijke vernieuwing. Hierdoor zou de mogelijkheid bestaan dat de bewoners niet de goede keus zouden maken en dat daardoor de binnenstedelijke vernieuwing vast zou lopen. Volgens CDA, PvdA, CU, VVD en Groen Links kan alleen de raad de juiste keuze maken. Hoe zo bewonersparticipatie, de SP noemt dit regentesk gedrag. Veel voorbeelden zijn te geven bij stadsvernieuwing waarbij wel de keuze bij de bewoners is gelegd en het goed is verlopen. Zelfs zeer dichtbij is een voorbeeld te vinden, namelijk in Amersfoort in de Bloemenbuurt gelegen in het Soesterkwartier.