SP onderzoekt dikte stoeptegels

18 januari 2006

SP onderzoekt dikte stoeptegels

Raad vreest dunne stoeptegels.

Amersfoort loopt gevaar! De stad wordt geteisterd door vegende apparaten die de trottoirs aantasten. De eerste gevallen van brekende en splijtende stoeptegels zijn overal in de stad waargenomen. De gemeenteraad laat het er niet bij zitten en komt in actie om verder onheil te voorkomen.
De raad van Amersfoort laat daarom onderzoeken of het vegen van trottoirs niet leidt tot dunnere tegels. De SP vond het een overbodig voorstel. Vegen is goed voor het milieu; chemische bestrijdingsmiddelen niet. De SP is op onderzoek uitgegaan en heeft daarbij zware middelen ingezet om te kijken of stoeptegels daartegen bestand waren. Het zwaarste SP-lid, buitengewoon raadslid Geert Groeneveld, heeft de afgelopen dagen menig stoeptegel onderzocht. Zijn conclusie luidt: ,,De ene stoeptegel is de andere niet, maar zij waren uitstekend bestand tegen mijn gewicht en ik ben niet zachtzinnig te werk gegaan.’’

Geert Groeneveld bezig met een stoeptegeltest.

Wat is er aan hand?
De gemeenteraad, met uitzondering van de SP, heeft een motie aangenomen waarin gevraagd onderzoek te doen het aandeel en de effecten van borstelen, stomen en branden in de bestrijding van onkruid. PvdA, VVD en Jouw Amersfoort willen daarbij ook biologische middelen betrekken.
De SP was de enige partij die tegen dit volstrekt overbodige voorstel stemde. Amersfoort maakt geen gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen in de strijd met onkruid op de stoep. Een goede zaak. De raad heeft dat onlangs nog bevestigd door een voorstel van de VVD af te wijzen om het gebruik van biologisch afbreekbaar bestrijdingsmiddelen te overwegen. Het Waterschap Vallei en Eem is daar heel stellig in: er zijn geen betrouwbare middelen , dus niet doen. Bovendien vindt de SP dat er voldoende knowhow is bij degenen die zich bezighouden met de onkruidbestrijding. Daar is geen onderzoek voor nodig.
Dit lijkt op een poging om via de achterdeur het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen toch weer ter discussie te stellen. Het verbaast de SP dat partijen als GroenLinks en PvdA zonder blikken of blozen voor de motie stemden.