Cultuur als wapen tegen armoede en uitsluiting

13 februari 2006

Cultuur als wapen tegen armoede en uitsluiting

Armoede is een groeiend probleem in Nederland waar wij niet langer de ogen voor kunnen sluiten. De Joseph Wresinski Cultuur Stichting nodigt maatschappelijke -, kerkelijke - en vrouwenorganisaties, politieke partijen en verder iedere belangstellende uit om Theater "Maria, moeder van altijddurende bijstand" bij te wonen op woensdag 15 en donderdag 16 februari in 'De Brug', Schuilenburgerweg 2. Aanvang 20.00 uur, zaal open 19.30 uur

De voorstelling wordt gespeeld door een zestal vrouwen die vanaf hun geboorte, leven in maatschappelijke achterstand,in 'stille armoede'. Deze groep moedige vrouwen doorbreekt hiermee de stilte. Na afloop van de voorstelling gaan de vrouwen graag met de toeschouwers in gesprek. Voor allen een gelegenheid tot een bijzondere ontmoeting!

Dit programma biedt de allerarmsten in onze samenleving de kans, in de vorm van theater, hun verhaal te vertellen zoals dat door henzelf van dag op dag wordt beleefd. Langs de weg van een kunstproductie maken zij de wereld van stille, verborgen armoede hoorbaar en zichtbaar. Het hier geboden theater is geboren onder vrouwen in langdurig moeilijke levenssituaties in een achterstandwijk. Samen met professionele theatermakers hebben zij van hun levensverhalen een sterke, ontroerende productie gemaakt. Zij brengen die zelf onder professionele leiding ten tonele.

Diverse provincies, het Landelijk Fonds voor Amateurkunst en Podium kunsten en het Prins Bernhard Cultuurfonds hebben de artistieke kwaliteit van de voorstelling erkend.