Vathorst - West en Noord

11 februari 2007

Vathorst - West en Noord

Het dossier Baggerberging Smink wordt na ruim 15 jaar afgesloten. De kosten die aan Smink moeten worden vergoed bedragen ruim twintig miljoen euro. Dat geld moet met woningbouw in Vathorst West worden verdiend. Dat er gebouwd moet worden in Vathorst West om Smink af te kopen is op zich al een pijnlijke zaak. Nu wil het college ook nog 40 tot 60 miljoen besteden om Vathorst Noord om te toveren tot een recreatief gebied. Het college komt voor deze nieuwste plannen nu 33 miljoen euro te kort. Het college wil dit tekort afdekken met Europese en provinciale subsidies, maar ook betalen uit woningbouw in Vathorst West.

De SP fractie is van mening dat Vathorst Noord, met hier en daar een extra aan te leggen wandel - en fietspad, al een heel mooi recreatiegebied is, en is daarom tegen zo’n grote investering!

De SP fractie vermoedt, dat het college de projectontwikkelaars, die grote grondaankopen hebben gedaan in Vathorst Noord, tevreden wil stellen door het mogelijk te maken hun investeringen te laten ontwikkelen. De SP is van mening dat, het geld dat volgens het college in Vathorst Noord moet worden geïnvesteerd, beter ten goede kan komen aan de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), aan sociale woningbouw en verbetering van de woonkwaliteit in de wijken, aan openbaar vervoer, etc. Tijdens de discussie wenste de fracties van de PVDA, VVD, Groen Links, Christen Unie en CDA (de coalitie) geen richtinggevende uitspraken richting het college uit te spreken. Zo krijgt het college vrij spel in het bedenken van wat er moet gebeuren in Vathorst Noord. Hoe serieus moet je partijen nemen die geen standpunt (durven te) hebben.