Vragen over Uraniumtransport

5 maart 2007

Vragen over Uraniumtransport

Op 1 maart 2007 heeft een trein met ongeveer 1000 ton uitgeput Uranium door Amersfoort gereden. Het Uitgeput Uranium was getransporteerd in de vorm van Uranium Hexafluoride met vormen van Hydrofluoride Zuur (UF6) op contact met luchtstof. UF6 is absoluut dodelijk. Uraniumtransport over de IJselbrug bij Deventer

Een paar jaar geleden stierven er twee arbeiders van Bayer Leverkusen na contact met een paar druppels van deze stof. In het geval van een serieus ongeluk zou een ontzettend groot gebied moeten worden geëvacueerd. Het kernafval wordt geëxporteerd naar Jekatarinenburg, en Irkoetsk in Rusland waar het wordt opgeslagen. In deze plaatsen is door de inwoners op 1 maart jl. geprotesteerd tegen de opslag van kernafval uit West-Europa. De SP fractie stelt de volgende vragen over dit transport:

Welke informatie krijgt het college over de transporten van uranium over het spoor door Amersfoort?

Hoeveel transporten zijn er dit jaar al geweest (en wanneer) en hoe vaak gaat dit nog gebeuren?

Is duidelijk wat de risico's van dergelijke transporten zijn?

Hoe is de veiligheid geborgd rondom deze transporten (welke maatregelen neemt de vervoerder, leverancier, provincie, gemeente, enz.) en hoe heeft de gemeente dit gecontroleerd?

Zijn de Brandweer, GGD, politie, ziekenhuis, enz. geïnformeerd over deze transporten.

Binnen welke tijd kan de gemeente gericht handelen ter plaatse in geval van nood?

Wil het college Amersfoort uitroepen als een export kernafval vrije gemeente en bij de regering kenbaar maken dat Amersfoort geen export kernafvaltransporten over zijn grondgebied wenst. Zo nee, waarom niet.