SP doet dringend beroep op directeur van museum Flehite

16 april 2007

SP doet dringend beroep op directeur van museum Flehite

Met veel waardering heeft de SP de maatregelen en activiteiten, die u richting de werknemers en andere mensen die in uw museum hebben gewerkt, tot zich genomen. U neemt de zaak serieus en heeft oog voor de mens. Een gezondheidsonderzoek voor medewerkers is een goede zet geweest.

Museum Flehite
Westsingel 50
3811 BC Amersfoort

Geachte heer Kleyn,

We zijn als SP oprecht blij over de voortvarendheid waarmee u de problemen rond de asbestvondst in Museum Flehite heeft aangepakt.
Er zit ons echter een ding, en naar onze mening niet onbelangrijk, in de weg. Tijdens de persconferentie hebben fractieleden van de SP gevraagd of u een procedure voor aansprakelijkheid wilde opstellen. Een dergelijke procedure voorkomt dat, als er slachtoffers van asbest zijn, er geen langdurige juridische procedures hoeven te worden gevoerd.
Bij de SP zijn namelijk vele voorbeelden bekend waarbij wel langdurige procedures moesten worden gevolgd. Procedures lopen zelfs zolang door, strategie van verzekeringen, dat het slachtoffer dan al overleden is.
U was in uw antwoord niet echt duidelijk of Flehite de aansprakelijkheid voor medewerkers met longkanker wil aanvaarden. Medewerkers hoeven dan niet aan te tonen dat zij kanker hebben opgelopen door het asbest uit uw museum.

Daarom willen u dan ook dringend verzoeken de aansprakelijkheid te aanvaarden van de mensen die kanker hebben ontwikkeld die gerelateerd is aan asbest.
Wij vragen u een brief naar alle mensen te sturen die bekend zijn bij de directie van Flehite, die mogelijk in aanraking zijn geweest met het asbeststof. In die brief zou u dan moeten verklaren dat Museum Flehite de aansprakelijkheid aanvaard voor alle gevallen, waarbij asbest gerelateerde kanker wordt geconstateerd.

Wij gaan uit van een positieve reactie van uw kant.

Met vriendelijke groet,

Nel Groenendijk