11 JUNI: POLITIEK CAFE OVER IRAK IN CAFE DE ROOIE CENT

24 mei 2007

11 JUNI: POLITIEK CAFE OVER IRAK IN CAFE DE ROOIE CENT

Guido van Leemput (medewerker Tweede-Kamerfractie SP) vertelt dan over het boek, dat hij samen met Harry van Bommel schreef, over de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak.
Verder zal Riya Geboers (SP-lid) spreken over het leven in Irak voor en na de Amerikaanse interventie.
Presentator van het politiek café is Anya Wiersma (fractievoorzitter SP-Amersfoort).
Er zal ruim de gelegenheid zijn om vragen te stellen.

In november 2006 is de SP in samenwerking met de organisatie 'Openheid over Irak' een landelijke handtekeningenactie begonnen om de politiek eraan te herinneren dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders een onderzoek verlangt naar de Nederlandse steun aan de oorlog tegen Irak. Nu de Tweede-Kamerfracties van de regeringspartijen een dergelijk onderzoek opnieuw hebben geblokkeerd, is het aan de Eerste Kamer om een onderzoek in te stellen. Het debat daarover wordt snel na de installatie van de nieuwe Eerste Kamer op 12 juni 2007 verwacht. Kort daarna zullen de handtekeningen aan de kamer worden aangeboden.

Naar aanleiding van deze actie organiseert de SP-afdeling Amersfoort een politiek café over de situatie in Irak, waar u van harte voor wordt uitgenodigd.
Hoe kon het zover komen? Hoe is de situatie nu? Hoe wordt er door de Irakezen zelf naar gekeken? Hoe ziet de toekomst eruit? Deze en meer vragen zullen op deze avond aan bod komen. Als gasten die u hier veel over kunnen vertellen, zijn uitgenodigd:

Guido van Leemput: medewerker van de SP-fractie in de Tweede Kamer op het gebied van Defensie en Buitenlandse Zaken, heeft samen met SP-kamerlid Harry van Bommel de brochure voor de publieksactie geschreven https://sp.nl/nieuws/nwsoverz/div/0703-rapport-irak.pdf . Hij noemt als aanleiding voor de handtekeningenactie de veranderde houding van de PvdA: ‘Voor de verkiezingen waren ze vóór zo’n onderzoek, in het regeerakkoord staat er niets over en nu stemmen ze steeds tegen’. De actie moet de grote betrokkenheid van de bevolking aantonen en vraagt ook aandacht voor gevaarlijke toekomstscenario’s. Denk daarbij aan Afghanistan en Iran.’

Riya Geboers: SP’ster uit Weert. Zij bezocht Irak tweemaal, samen met Faisal Nasser, die daar momenteel verblijft. Met eigen ogen zag ze de rampzalige gevolgen van de bezetting voor de mensen en de economie, de onveiligheid en de desorganisatie: ‘De burgers in Irak zijn de dupe. Iedereen is getraumatiseerd en heeft wel iemand verloren. De Irakese staat is ontbonden. Criminelen en terroristen hebben er vrij spel.’

De avond zal plaatsvinden in café De Rooie Cent*. Aanvang: 20:30, inloop: 20:00. De avond zal ongeveer tot 22:30 duren. U bent van harte welkom!

*Café De Rooie Cent
Hooglandseweg-Zuid 34/A