Politiek Café SP: WMO, ZORG OF ZEGEN?

4 juni 2008

Politiek Café SP: WMO, ZORG OF ZEGEN?

Zaterdag 21 juni is het volgende Politiek Café van de SP Amersfoort. Wethouder Van Daalen (CU), Margreet van Hensbergen (PvdA), Koos Voogt (VVD) en Siska de Rijke (SP-Tweede Kamerfractiemedewerker WMO) gaan met elkaar in discussie over de vraag: is de WMO een zorg of een zegen?

Sinds 1 januari 2007 zijn gemeenten zelf verantwoordelijk voor de thuiszorg van hun inwoners. Deze overgang is niet onopgemerkt gebleven. Berichten over verminderde zorg voor hulpbehoevenden en verminderde arbeidsvoorwaarden voor werkers zijn veelvuldig in de media te lezen geweest. Hoe gaat Amersfoort om met haar verantwoordelijkheid? Op deze vraag willen wethouder Van Daalen (CU), Margreet van Hensbergen (PvdA), Koos Voogt (VVD) en Siska de Rijke (SP-Tweede Kamerfractiemedewerker WMO) een antwoord geven in het komende SP-politieke café, deze keer gehouden in 'De Amershof'.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning heeft marktwerking geïntroduceerd in de thuiszorg. De landelijke SP heeft veel aandacht gegenereerd met het spotje waarbij een oude vrouw zich uitkleedde onder het motto: Als ik iedere dag iemand anders krijg om me te wassen, dan kan ik me net zo goed voor heel Nederland uitkleden.

Doordat de gemeenten verantwoordelijk zijn, is de thuiszorg niet overal hetzelfde geregeld. Sommige gemeenten passen geld bij, om het niveau van voorzieningen hoog te houden. Anderen, zoals Amersfoort, hebben zelfs geld over gehouden op het budget. Gespreksleider Frans Weijzen: "Ondanks dat er grote verschillen zijn tussen gemeenten is de thuiszorg op dit moment een zorgenkindje. Ik hoop samen met de gasten en bezoekers een antwoord te krijgen op de vraag hoe Amersfoort omgaat met de hulpbehoevenden en of dit een verbetering of een verslechtering is. En dan is er natuurlijk nog de prangende vraag, zijn de problemen kinderziektes van een nieuwe wet, of een regelrecht gevolg van marktwerking in de zorg".

Het politiek café is vrij toegankelijk voor iedereen, en wordt gehouden in De Amershof, Snouckaertlaan 11, Amersfoort op zaterdag 21 juni om 15.30 uur.