WMO, ZORG OF ZEGEN?

23 juni 2008

WMO, ZORG OF ZEGEN?

Onder het motto ”WMO een zorg of een zegen” is op zaterdag 21 juni jl. een politiek café georganiseerd over de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning).

Locatie was dit keer niet het vertrouwde café De Rooie Cent maar café De Amershof.
Ook werd het voor de verandering niet op de gebruikelijke zondagnamiddag gehouden maar op de zaterdag. Of deze wijzigingen nu van invloed waren op het (lage) bezoekersaantal of dat het mooie weer en de voetbalwedstrijd later op de avond de bezoekers heeft thuis gehouden is niet duidelijk. Wat wel duidelijk werd is dat de WMO bij de bezoekers die er waren veel emoties oproept en dat het aan de uitvoering door de gemeente op een aantal punten nog flink schort.

Het discussiepanel bestond uit vier sprekers. Siska de Rijke (SP-Tweede Kamerfractiemedewerker WMO) en vanuit de lokale politiek Margreet van Hensbergen (PvdA), Koos Voogt (VVD) en Hans van Daalen (wethouder CU). De discussie werd geleid door Frans Weijzen, welke de discussie zo nu en dan van een prikkelende kwinkslag voorzag.

Tijdens het levendige debat rondom de diverse discussiepunten als ‘moet er altijd een huisbezoek plaats vinden bij indicatie” en “waarom worden de minima niet vrijgesteld van de eigen bijdrage” bleek dat de sprekers het vaak niet eens waren met elkaar maar op sommige punten toch ook heel dicht bij elkaar lagen.
Dat deze middag wellicht nog politiek-inhoudelijke gevolgen heeft voor de afnemers van WMO-zorg in Amersfoort is niet geheel ondenkbeeldig. Immers, op een aantal punten (o.a. de kwestie rondom het huisbezoek bij indicatie) bleek – grotendeels - overeenstemming te bestaan tussen PvdA, VVD en SP.

Tijdens de pauze en het vragenrondje na afloop van de discussie hebben diverse aanwezigen direct contact kunnen leggen met de lokale gemeenteraadsleden uit het panel en hun vragen/ opmerkingen dan wel verbetersuggesties kunnen voorleggen. Zo vroeg een bezoeker of er bij grote evenementen in Amersfoort, waaronder Amersfoort 750 jaar, speciale plaatsen kunnen worden gecreëerd om met een rolstoel te kunnen staan. Dit werd door de raadsleden direct genoteerd als aandachtspunt en er werd toegezegd dat hier in het vervolg bij evenementen rekening mee zal worden gehouden.

Al met al is dit politiek café, ondanks de wat tegenvallende opkomst, wederom een groot succes geworden.

Het volgende politiek café staat gepland voor september. Houd de agenda op deze site dus goed in de gaten!