Soesterkwartier: te hard rijden!

4 september 2008

Soesterkwartier: te hard rijden!

Op de Soesterweg en vooral op Noordewierweg in het Soesterkwartier wordt structureel te hard gereden. Dit levert vaak gevaarlijke situaties op. Maandag 1 september j.l. is dit opnieuw bevestigd door een tragisch ongeval op de Noordewierweg.

Bewoners van het Soesterkwartier klagen al geruime tijd over de snelheidsovertredingen en het niet handhaven van de snelheidslimieten. O.a. bij de wijkwethouder en de wijkmanager is dit probleem aan de orde gesteld. Meerdere bewoners van het Soesterkwartier hebben bij de SP aangegeven dat, ondanks toezeggingen, er niet of nauwelijks wordt gecontroleerd en gehandhaafd op snelheid. Een betere oplossing dan alleen handhaving en controle is, naar de mening van de SP, de wegen zo in te richten dat hard rijden onmogelijk wordt gemaakt. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door ook de Noordewierweg in te richten als 30 km zone. Daarnaast zou een verbod moeten komen op vrachtverkeer op de Soesterweg, behoudens bestemmingsverkeer. Voorts zouden er op beide wegen (aanvullende) verkeersremmende maatregelen moeten komen. De SP fractie vraagt met onderstaande vragen aandacht bij het College voor de situatie in het Soesterkwartier:

1. Is de wethouder het eens met de SP dat de situatie die ontstaan is op de Soesterweg en de Noordewierweg, waarbij met grote snelheden wordt gereden, ruim boven de toegestane 30 km en 50 km, onhoudbaar is?

2. Wat denkt de wethouder op korte termijn, waarbij met name fietsers en voetgangers soms groot gevaar lopen, aan deze ongewenste situatie te doen?

3. Is het college bereid om in samenspraak met de bewoners van het Soesterkwartier tot snelle oplossingen te komen om het te hard rijden op de Noordewierweg en Soesterweg te verhinderen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn wilt u de problematiek van het hard rijden gezamenlijk met de bewoners oppakken?