h

Actie SP Provinciale Staten succesvol! Meer asfalt? No way!

6 januari 2009

Actie SP Provinciale Staten succesvol! Meer asfalt? No way!

Meer asfalt? No way!

De Startnotities Ring Utrecht en Knooppunt Hoevelaken over de aanpak van de verkeersdrukte in onze regio zijn naar onze mening zeer gebrekkige documenten, grotendeels voortbordurend op de tunnelvisie “meer asfalt is dé oplossing”.

De problemen zijn complex en de SP heeft niet de illusie dat zij dé oplossing heeft. Wel wil zij bouwstenen aandragen en bij de discussie het accent verleggen naar een integraal plan voor een totale aanpak. Ook zal vooral goed geluisterd moeten worden naar wat de bewoners van de provincie zelf over de plannen te zeggen hebben.

Voorstellen van de SP:

Wat kan lokaal?
· Terug naar een hogere frequentie van de stadsbussen
· Meer taxistandplaatsen in de middelgrote en grote steden. Zonodig taxi’s subsidiëren
· Optimalisering van trein- en busstations door voldoende en zeer goedkope parkeergelegenheid voor zowel auto’s als fietsen; (goedkope) ruimtes voor besprekingen met hotspots, gezellige stationsrestauraties (zodat je je weer welkom voelt op de stations), goedkope OVtaxi’s, uitbreiding en verbetering NS-EasyDrive en OV-fiets
· Beter binnenstedelijk fietspadennet

Wat zou de bijdrage van de provincie kunnen zijn?
· In de spits hogere frequentie van streekbussen
· Wisselpunten inrichten bijvoorbeeld in de omgeving van Hoevelaken. Een wisselpunt kan inhouden: overstap van auto naar taxi, shuttlebus, OVfiets
· Uitbreiding provinciaal fietspadennet
· Lobby voor alternatieve plannen bij de overheid
· Pilot opstarten (Zie “Aan de slag”)

Wat moet er landelijk gebeuren?
· Optimalisering van het Openbaar Vervoer door bijvoorbeeld frequente shuttletreinen tussen de grote steden, groter aanbod op drukke lijnen in de spits; lagere prijzen, minder vertraging, kortom het OV moet scherp kunnen concurreren met de “weg”.
· Goed OVchipsysteem en informatiesysteem van A naar B.
· Maximalisatie van de verbindingen station-huis en station-werk door goedkoop taxivervoer, NS EasyDrive, OV-fiets, Greenwheels e.d.
· Wisselpunten bij de knelpunten rond de steden, waarbij van vervoermiddel gewisseld wordt (bijvoorbeeld naar goedkope OV-fiets, shuttlebus of taxi
· Woon-werkverkeer beperken door sterke financiële stimulatie van het dichter bij elkaar brengen van wonen en werken
· Meer sturing van de overheid bij de vestiging van bedrijven, zodat werk beter is verdeeld over het hele land, geen concurrentie van steden of provincies onderling
· Stimulering flexwerken en thuiswerken
· Financiële prikkeling tot verdere spreiding van werktijden
· De voornaamste woon-werkverkeerstromen beter in kaart brengen en daarna het planmatig stimuleren van ”het werk dichter bij de grootste woon-werkstromen brengen”, zodat de reisafstand wordt verkort
· Extra belasten 2e auto
· Daar waar de filevorming rond de steden niet anders oplosbaar is, de toegang tot de steden in de spits belasten

Vrachtvervoer
· Terug naar gebruik van meer regionale producten
· Efficiëntere goederenoverslagpunten
· Meer vrachtvervoer over (binnen)water
· Meer vrachtvervoer via goederentreinen
· Europees onderzoek naar zinloze transporten door Europa

Futuristische plannen
· Denktank voor de ontwikkeling van toekomstige transportsystemen

Te duur?
· Wel eens uitgerekend wat de werkelijke maatschappelijke kosten zijn van auto’s, asfalt, files, ongelukken, stress, extra reisuren?

Aan de slag!
· Er is te vaak gekozen voor de gemakkelijkste “oplossing”: meer asfalt, er is nooit getracht een integraal plan te maken die alle mogelijkheden combineert en optimaliseert.
· Voorstel: de provincie Utrecht neemt het voortouw en maakt als pilot een nieuwe startnotitie in overleg met de landelijke overheid en gemeenten; waarbij de tunnelvisie -automatisch meer asfalt- verlaten wordt en getracht wordt een totaaloplossing te bedenken. Afhankelijk van de tijdspanne, moeten daarbij ook demografische ontwikkelingen meegenomen worden.
· Veel moet natuurlijk nog uitgewerkt worden. De SP doet mee!

5 januari 2009

SP fractie Provinciale Staten Utrecht

U bent hier