PITTIGE DISCUSSIE IN POLITIEK CAFE SP

25 januari 2009

PITTIGE DISCUSSIE IN POLITIEK CAFE SP

Op zondagmiddag 25 januari heeft er weer een politiek café van de SP plaatsgevonden. In de Oude Viltfabriek werd er deze keer gediscussieerd over integratie. Het discussiepanel bestond uit SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut, PvdA Kamerlid Hans Spekman en de lokale politici Hans van Wegen (BPA) en Manfred Vogels (VVD).

Dat het integratieproces nog steeds niet loopt zoals het zou moeten lopen daar was iedereen het eigenlijk wel over eens. Er is een concentratie van problemen in bepaalde wijken en ook de ‘zwarte’ en ‘witte’ scholen zijn er nog steeds. In de discussie werd duidelijk dat de ideeën voor aanpak van deze problemen nogal verschillen. De PvdA, BPA en VVD verwierpen het plan van de SP voor verplichte dubbele wachtlijsten op scholen zodat ‘gemengde scholen’ kunnen ontstaan. Toch waren de partijen het soms ook eens met elkaar. Alle vier de partijen vonden dat er ook in de ‘welvarendere buurten’ genoeg sociale woningbouw gebouwd moet worden. Als het aan de BPA, VVD en SP ligt komt er binnenkort dus ook sociale woningbouw op De Berg.

Ook vanuit de zaal werd er flink meegepraat. Eén van de prangende vragen was wat de politici nou eigenlijk bereikten? Waarom zoeken ze niet de overeenkomsten in hun oplossingen in plaats van altijd de verschillen te benadrukken: iets wat in de samenleving al genoeg gebeurd.

Al met al wederom een geslaagd politiek café. Hou voor het volgende politiek café de agenda op deze site dus in de gaten!