"geheim" overleg tussen college en fractievoorzitters coalitie

16 februari 2009

"geheim" overleg tussen college en fractievoorzitters coalitie

Spoeddebat over rol Burgemeester en wethouders bij "geheim" overleg tussen College en fractievoorzitters coalitie.

De SP is zeer verbolgen over het feit dat het College geheim overleg houdt met alleen de coalitiepartijen.

Dit is volgens Raadslid Geert Groeneveld van de SP verkrachting van de democratie. De SP fractie wil op 24 februari de gevolgen van de kredietcrisis bespreken.

Nu blijkt uit een artikel van het AD dat het onderwerp ‘kredietcrisis’ afgelopen weekend in een besloten vergadering al is besproken.

Voor de SP fractie de vraag, welk nut heeft het nog om de kredietcrisis te bespreken de 24e als alles al door een meerderheid van de raad in het geheim is besproken.
Hieruit blijkt weer hoe regentesk de coalitiepartijen zijn, eerder bleek dit gedrag ook al in het Vathorst-West debat.

Bijzonder is ook weer de rol van de Burgermeester, die blijkens het artikel in het AD ook aanwezig was bij het geheime overleg.
Het bijzondere zit hem in het feit dat de Burgermeester voorzitter is van de Raad, maar blijkbaar is de Burgermeester niet de voorzitter van de oppositie. Zij spreekt immers bij een zeer belangrijk onderwerp alleen met PvdA, CU, VVD, GL en CDA. De SP heeft om een spoeddebat gevraagd om te spreken over de rol van de Burgermeester en Wethouders.

Afhankelijk van de antwoorden zal de SP een motie van wantrouwen indienen tegen de Burgermeester en een motie van wantrouwen tegen de Wethouders.