SP uiterst kritisch over samenwerkingsovereenkomst Taskforce Stimulering Woningbouw

9 oktober 2009

“Een druppel op de gloeiende plaat”, noemt SP raadslid Frits Schoenmaker in een vraaggesprek met RTV-Utrecht de met veel bombarie aangekondigde overeenkomst van de gemeente Amersfoort met bij bouwactiviteiten betrokken partijen, die zou moeten leiden tot een stimulans voor de woningbouw.

Volgens Schoenmaker wordt er maar een kleine groep woning-zoekenden bereikt, worden er sociale koopwoningen aan de woningvoorraad onttrokken en wordt er totaal niets gedaan aan de hoeveelheid sociale huurwoningen, het echte pijnpunt.

Absurde wachttijden die kunnen oplopen tot maar liefst 7 jaar blijven onveranderd. “Als je niet in een Amersfoort-Vernieuwt-Wijk woont kun je het vinden van een woning wel vergeten”, aldus de SP-er. Tevens wijst hij op de torenhoge huren, die het gevolg zijn van de toepassing van het huur-op-maat-systeem.

De ca. 1 miljoen euro, die de gemeente Amersfoort aan deze samen-werkingsovereenkomst spendeert zijn, naar het oordeel van de SP, niet goed besteed! Veel mensen zouden geholpen zijn met goede sociale woningbouw, bijvoorbeeld in Vathorst waar nu een groot deel van de bouw stil ligt.