DE LINKSE TOEKOMST VAN AMERSFOORT!

15 februari 2010

DE LINKSE TOEKOMST VAN AMERSFOORT!

Onder dit motto organiseert de SP een verkiezingsdebat tussen de lijsttrekkers van PvdA, Groen Links, D66, BPA en SP.

Het debat vindt plaats op 21 februari a.s. in Zandfoort a/d Eem, Kleine Koppel 20/21 in Amersfoort.
We beginnen om 15.00 uur en vanaf 14.30 uur bent u welkom voor een kop koffie.

Sinds mensenheugenis wordt Amersfoort geregeerd door een combinatie van de gevestigde partijen CDA, VVD en PvdA. Een links college kan de vastgeroeste verhoudingen openbreken, de PvdA verlossen van haar elitaire molensteen, maar vooral weer perspectief bieden aan Amersfoorters met een lager inkomen, afhankelijke ouderen, woningzoekenden, jongeren, minima, uitkeringsgerechtigden en mensen die in een isolement zijn geraakt. Zo’n omwenteling zal Amersfoort leefbaarder maken en dat is in het belang van alle inwoners!

Het panel bestaat uit:
Rob van Muilekom (lijsttrekker PvdA), Sebastiaan van ’t Erve (lijsttrekker Groen Links),
Pim van den Berg (lijsttrekker D66), Hans van Wegen (lijsttrekker BPA) en Geert Groeneveld, (lijsttrekker SP). Gespreksleider is Frans Weijzen, sociaal advocaat, gedreven SP-er, maar deze avond onpartijdig!

Het debat wordt gevoerd aan de hand van de volgende stellingen:

1. In tijden van recessie dient zeker niet op welzijn te worden bezuinigd.In een droge/hete zomer bezuinig je ook niet op de brandweer.
  2. Telefonische indicatie in het kader van de WMO moet verboden worden. Meer ambtenaren op de dienstfiets naar de aanvragers op huis bezoek.
  3. De nieuwe Raad neemt in elk nieuwbouwplan tenminste 50% sociale huur en goedkope koopwoningen op. Dit college maakt een einde aan de wachtlijsten.
  4. 15/20 minuten wachten in Vathorst/Amersfoort Zuid tijdens de ochtend en/of avond spits is “niets” in verhouding tot de kosten van de aanleg van weer een weg en de aantasting van de natuur.
  5. De nieuwe burgermeester dient gekozen te worden door de bevolking zoals dat ook in Eindhoven en Utrecht is gebeurd.
  6. De gemeente dient bij inspraak de burgers de keuze te bieden tussen een aantal alternatieven. Het college kan alleen afwijken van de “burger” keuze als zij zeer goede argumenten heeft.
  7. Verhoging van de WOZ ten tijde van de recessie is geen enkel probleem. Voor de minima dient er een ruimer kwijt scheldings beleid te zijn.
  8. De bezoekers van de Amersfoortse musea en de Flint/Lieve vrouwe theater dienen een marktconforme toegangsprijs te betalen. De rijkste schouders kunnen heel wat meer dragen.
  9. De macht van VVD/CDA/PVDA moet gebroken worden. Het is tijd voor een links georiënteerd college bestaande uit........