Amersfoort proeftuin werken onder minimumloon

22 juli 2010

Amersfoort proeftuin werken onder minimumloon

Amersfoort mag mee doen aan een pilot-project. Joepie! Mensen in de bijstand en mensen bij de WSW kunnen hierdoor verplicht worden te gaan werken voor nog minder dan het minimumloon.
Zo te zien een waarlijk staaltje van het echt uitkleden van de minima en gehandicapten.

Minimum loon is een minimum. Dat is het niet voor niets. Toch zijn er groepen in de samenleving die hier structureel onder leven, omdat zij vaak door omstandigheden gedwongen, niet anders kunnen.
Op zich zou dit al niet moeten mogen, maar het neo-liberale beleid van de afgelopen 30 jaar heeft dit gegeven als rechtvaardig weten te verkopen, door de uitverkoop van de solidariteit.
Het mag niet zo zijn dat men via de zoveelste achterdeur wordt verplicht zich een onderbetaalde baan te verwerven. Er zijn grote groepen mensen in onze samenleving die werkende minima zijn. Zij ontvangen vaak het minimumloon, maar worden door wurgcontracten al gedwongen kleine deeltijd baantjes te combineren tot dat zij een minimumloon verdienen. Schandalig genoeg!
Om nu mee te werken aan een pilot om onze amersfoortse minima nog verder uit te kleden is te gek voor woorden.
Het wordt een hete zomer in Amersfoort, wij bezinnen ons op actie!

Lees hieronder het SP artikel:

Afgelopen week is bekend geworden welke 32 gemeenten mee mogen doen aan een pilot van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het gaat om de pilot ‘loondispensatie’. Deze landelijke proef maakt het mogelijk om mensen met een bijstandsuitkering of mensen in de sociale werkvoorziening (met WSW-indicatie) te verplichten om onder het wettelijke minimumloon te gaan werken. Mensen krijgen dan een inkomen hoger dan het sociaal minimum, maar lager dan het wettelijk minimumloon. Hierdoor blijven deze mensen, ondanks dat ze werk hebben, op de armoedegrens. Bovendien kunnen werkgevers voor een prikkie aan arbeidskrachten komen en verdienen op werknemers aan de onderkant.

Het gaat om de gemeenten: Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Brummen, Coevorden, Deventer, Diamantgroep (Alphen-Chaam, Tilburg, Dongen, Gilze-Rijen, Goirle, Hilvarenbeek), Doetinchem, Enschede, Gouda, Groningen, Helmond, Heumen, ISD Walcheren (Middelburg, Veere, Vlissingen), Leidschendam-Voorburg, Lelystad, Oldenzaal, Oss, Peel en Maas, Purmerend, Reestmond (De Wolden, Meppel, Staphorst, Westerveld) Rheden, Roosendaal, Rotterdam, Smallingerland, Stadskanaal, Velsen, Venray, Weststellingwerf, WNK (Alkmaar, Heerhugowaard, Bergen, Langedijk, Graft -de Rijp, Schermer, Castricum, Heiloo) en Wijchen.

De SP heeft in de Tweede Kamer fel geageerd tegen deze pilots. Onze argumenten:
-het is ondermijning van het wettelijk minimumloon;
-werkgevers kunnen voor een prikkie aan arbeidskrachten komen en kunnen verdienen op werknemers aan de onderkant;
-dit plan zorgt voor verdringing van reguliere arbeidskrachten en concurrentie op arbeidsvoorwaarden;
-zorgt voor een groei van werkende armen en vergroting van inkomensverschillen;
-werk moet lonen: mensen moeten op een normale manier rond kunnen komen en de vaste lasten moeten kunnen betalen;
-armoede los je niet op door arme bijstandsgerechtigden te vervangen door arme werkenden;
-het is dwangarbeid: mensen worden op straffe van een korting aan het werk gezet zonder volwaardig loon
-De vrijheid van arbeidskeuze staat op de tocht;