TSN een blijvend gevaar in de thuiszorg!

3 juli 2010

TSN een blijvend gevaar in de thuiszorg!

Afgelopen maart bleek Thuiszorg Service Nederland (TSN) salarissen van haar personeel niet normaal uit te betalen. De SP startte het SP Meldpunt Klachten TSN en kreeg snel tientallen meldingen van TSN-werknemers met, soms schrijnende, verhalen. Het bedrijf zelf waaide de problemen weg en gaf de schuld aan Amant, de vorige eigenaar. Gegevens zouden niet goed zijn doorgegeven. Al gauw bleek dat de oorzaak gezocht moest worden bij TSN zelf. Personeelssystemen waren zo goedkoop opgezet, dat een goede verwerking van de gegevens, na de overname van Amant in januari van dit jaar, wel moest mislukken.

Als enige politieke partij heeft de SP actie ondernomen. Er is beslist het nodige bereikt. In de gemeenteraad van Amersfoort werd de wethouder aangesproken op zijn verantwoordelijkheid, waardoor TSN een “waarschuwing” kreeg. Voor wie zich bij het SP meldpunt had opgegeven, werd een bijeenkomst georganiseerd. Uit die groep van TSN-werknemers werd een actiegroep gevormd die succesvol de publiciteit zocht. Onder al die druk heeft TSN tijdelijke hulptroepen ingezet om met wat noodverbanden de ontevredenheid zo veel mogelijk weg te nemen. De oorzaak van de problemen, de goedkope en niet functionerende personeelssystematiek, wordt niet weggenomen. Natuurlijk niet. Daar verdient TSN haar geld mee! Wie zorgt dat aan grote groepen werknemers structureel te weinig wordt uitbetaald houdt een hoop geld over. Zeker als je 25’000 werknemers in dienst hebt. Wie even op internet kijkt ziet dat overal waar TSN in Nederland opduikt dezelfde problemen zich voordoen.

En dat is de TSN-aanpak in een notendop.
Je geeft je personeel te weinig. Zolang ze het pikken gaat het goed. Als ergens mensen boos worden schakel je tijdelijk wat hulptroepen in, die wat extra geld laten uitbetalen. Net genoeg om de grootste weerstand te breken. Daarna haal je de hulptroepen weer weg en ga je op de oude voet verder. Wie ontevreden is hoepelt maar op. Geroutineerde krachten mogen weg, want mensen met minder opleiding en ervaring zijn goedkoper. Waar vele aanbieders van thuiszorg verliezen melden, claimt ondernemer Jan Torny, met zijn TSN, winst te maken. Zijn brutale en asociale aanpak is uniek. “Efficiency” is het toverwoord. Een verhullende aanduiding van een in en in misselijke aanpak!

Werknemers in de thuiszorg zijn een kwetsbare groep. Ze zijn dienstbaar aan hun cliënten, waar ze zich verantwoordelijk voor voelen en vaak in hoge mate financieel afhankelijk van hun werkgever. Geen mensen die makkelijk staken of anderszins in opstand komen, want dat gaat “ten koste van de cliënt”, wiens belangen altijd voorop staan. Daarom zijn ook maar zo weinig werknemers in de thuiszorg lid van een vakbond. Bovendien wordt er vaak alleen gewerkt en is er weinig contact met collega’s, omdat er rechtstreeks van huis naar de cliënt gereden wordt. Dus ook weinig gelegenheid om slechte ervaringen met andere collega’s te delen. Kortom, thuiszorgwerknemers zullen zich veel moeilijker collectief verzetten tegen een asociale werkgever dan andere categorieën werknemers. Jan Torny wist dit allemaal erg goed, toen hij besloot om in een paar jaar tijd de grootste commerciële thuiszorgaanbieder van Nederland te worden. Hier kon hij zijn slag slaan!

De vele naïeve en door marktdenken verblinde politici en ambtenaren laten zich door de gladde verkoper Jan Torny zand in de ogen strooien. De goedkope inkoopprijs van thuiszorg, in combinatie met de economische crisis en bijbehorende bezuinigingen, doet de rest. Ook de nieuwe Amersfoortse wethouder Boeve (CDA) sluit zijn ogen voor de realiteit. “Salarisproblemen zijn het probleem van TSN en niet van mij. Pas als cliënten in grote getale met klachten komen, moet ik optreden. ” Hoe kortzichtig! Immers, de cliënten worden door de gedupeerde werknemers van TSN terecht uit de wind gehouden en zullen (nog) niet klagen. Pas als de vakkundige krachten moegestreden het strijdtoneel verlaten en de dienstverlening daardoor zienderogen achteruit keldert, zullen de cliënten van TSN in beweging komen, maar dan is het te laat! Dan is de afbraak al een feit. De politiek moet dat voorkomen. Ambtenaren en politici, opent uw ogen! Die van de SP staan in ieder geval wijd open...

Het SP Meldpunt Klachten TSN blijft bestaan.
Op dit moment heeft TSN, met tijdelijke oplossingen, de nodige onrust weggenomen, hoewel beslist nog niet alle problemen zijn opgelost. Meer dan ze gedaan heeft kan de SP op dit moment niet in Amersfoort doen. Landelijke acties van ABVA/KABO en anderen zullen, waar mogelijk, worden ondersteund. Op basis van bovenstaande analyse valt te vrezen dat over enige tijd dezelfde problemen weer op zullen duiken. Daarom is het van groot belang dat werknemers van TSN hun ervaringen blijven mailen naar het SP Meldpunt Klachten TSN (admeijer@casema.nl).

SP Meldpunt Klachten TSN
admeijer@casema.nl of bel: 06-54 28 13 67