Gebruik geen OV-chipkaart in de bus!!!

20 september 2010

Gebruik geen OV-chipkaart in de bus!!!

“Blijf gebruik maken van de strippenkaart, want anders bent u een dief van uw eigen portemonnee.”
Dat was het advies aan de busreiziger begin dit jaar en dat is het advies nog steeds. Want het college wil niets aan deze onrechtvaardigheid doen. De reactie van het college van Amersfoort, op het rapport van SP over het veel duurder uitvallen van het gebruik van OV-chipkaart in vergelijking met het gebruik van de strippenkaart, is teleurstellend. Het college schrijft: ,,Want de Provincie Utrecht is immers bevoegd om het kilometertarief van de OV-chipkaart vast te stellen en de reiziger heeft de keuze tussen de OV-chipkaart en de strippenkaart.” En als de SP nog vragen heeft, kan zij zich het beste tot de Provincie wenden.

In juni overhandigde de SP-fractie het rapport over de OV-chipkaart en de strippenkaart aan wethouder Buijtelaar. Uit het onderzoek bleek dat reizen met de OV-chipkaart flink duurder is dan reizen met de strippenkaart. Onlangs heeft het college middels een brief een reactie gegeven op het rapport. Het college komt niet verder dan dat het college er niet over gaat. Daarbij is er op ambtelijk en bestuurlijk niveau overleg geweest met de Provincie. Het college heeft op haar manier toch wel serieus gekeken naar het rapport, maar daar zal het ook wel bij blijven.
De belangrijkste oorzaak is dat de invoering van de OV-chipkaart opbrengstneutraal moet zijn. Daarbij wordt naar de hele Provincie gekeken. De overgang van prijzen per zone naar prijzen per werkelijk gereisde afstand betekent dat een passagier in Amersfoort meer moet betalen dan een passagier in een andere plaats. En dat komt dan weer omdat Amersfoort een grote centrumzone heeft.
Een andere oorzaak wordt, volgens het college, veroorzaakt doordat de Provincie verschillende producten die reizigers korting opleveren nog niet actief zijn. Zo komt er een algemene dalkorting van 20 procent, maar wanneer die kortingen er komen is niet duidelijk.
Duidelijk is wel dat de busreiziger in Amersfoort op dit moment beter af is met een strippenkaart en de OV-chipkaart beter thuis kan laten. De SP beraadt zich op verdere acties om de stijging van de bustarieven te bestrijden.