The Yes Men

6 oktober 2010

The Yes Men

De filmavond van ROOD Amersfoort, afgelopen donderdag was een groot succes. Maar liefst 12 nieuwe en bestaande leden kwamen af op de avond, die in het teken stond van The Yes Men.

De Yes Men is een groep Amerikaanse politieke activisten die zich voordoen als grote, commerciele bedrijven. Zij geven namens hen persconferenties, interviews en presentaties, waarin ze aankondigen de wereld te willen verbeteren op een manier die bij het bedrijf past. Zoals in Bhopal, waar door een giframp meer dan 50.000 mensen ernstig verminkt of gehandicapt zijn. Zij doen zich dan voor als Dow (het bedrijf wat de ramp veroorzaakte) en vertellen live op de BBC dat ze, 26 jaar na de ramp, de slachtoffers eindelijk gaan compenseren.

HOAX

Dit blijkt nog tijdens de uitzending een hoax, een onecht verhaal, te zijn. Een woordvoerder van de echte Dow moet dan, live op televisie, uitleggen waarom ze eigenlijk niets doen aan de ramp. En dit is precies de kracht van de Yes Men; bedrijven zich laten verantwoorden voor uitbuiting, afpersing, giframpen en meer schandalig gedrag. Aan de wereldpers, als het even kan.

ROOD

Heel leuk zo'n film, maar wat kun je er mee? Het geeft je nieuwe ideeen over actie voeren, je raakt geinspireerd en je kunt, zoals wij hebben gedaan, naderhand erover discussieren. Het was een avond voor herhaling vatbaar.
Wil je nou ook bij zo'n maandelijkse filmavond zijn? Geef je dan op via roodamersfoort@sp.nl
Meer is te lezen op de site van The Yes Men. De film die we gekeken hebben heet 'The Yes Men Fix The World'.