Ruggengraat BPA vertoont nu al slijtage (deel 2)

15 november 2010

Ruggengraat BPA vertoont nu al slijtage (deel 2)

PARTIJ TREKT 16 VOORSTELLEN IN BIJ DE BEGROTING
Dat de BPA het moeilijk heeft als nieuwbakken collegepartij is duidelijk. Het schoppen tegen het college wordt lastig als je er zelf aan deel neemt. Bij de behandeling van de begroting zat een deel van de fractie nog op de schopstoel en diende een groot aantal voorstellen in. Hoe dichterbij de stemming kwam des te zenuwachtiger werd de BPA-fractie. Uiteindelijk trok de partij 16 voorstellen terug en gaf zichzelf daarmee een brevet van onvermogen. De oppositie greep de terugtrekkende bewegingen van de BPA aan om een aantal van hun voorstellen over te nemen en in stemming te brengen. Waarna de fractie van de BPA tegen hun eigen ingediende moties moest stemmen.
door Frits Schoenmaker

Eén voorstel wil ik eruit lichten: ‘voorstel tot wegwerken van wachtlijsten sportclubs’. Daarin stelde de BPA voor 2 miljoen aan inkomsten te gebruiken voor het wegwerken van de wachtlijsten. De 2 miljoen is het gevolg van de verkoop van aandelen aan de gemeente Haarlem naar aanleiding van het fusiebesluit SRO/Haarlem. Een moedige motie, waarin terecht een aanzet kan worden gegeven om de wachtlijsten op te lossen. Moedig omdat het geheel tegen de wens van het college in ging.
Het college heeft de nota Bezuinigingskader immers gezegd dat ‘’Het oplossen van wachtlijsten van veldsporten door het aanleggen van nieuwe velden in de toekomst geen vanzelfsprekendheid meer zal zijn’’.
Aan de andere kant zegt het coalitieakkoord dat als allerlei andere maatregelen onvoldoende soelaas biedt om de wachtlijsten te verminderen zullen de beschikbare middelen heroverwogen worden. ’ Het is ons wat waard om de wachtlijsten fors terug te dringen. Wachtlijsten belemmeren de ontplooiing van mensen.’’ Maar nu nog even niet was eigenlijk de boodschap van het college.

Zaalsporten

Jarenlang heb ik samen met de BPA in de persoon van Ruud Schulten gestreden om de sport die aandacht te geven die het verdient. Bezuinigingen werken averechts, daar waren we het over eens. Niet alleen het oplossen van de wachtlijsten; ook de verschrikkelijk hoge tarieven voor zaalsportverenigingen, die zwaar drukken op de begroting van veel verenigingen. Nog geen enkel voorstel gezien in die richting.

Het deed dan ook zeer te zien dat de BPA haar voorstel introk na een ‘toezegging’ van BPA-wethouder Stoelinga. Een dergelijk toezegging van zijn voorganger Kruijt zou met hoongelach door de BPA zijn begroet. Het mag duidelijk dat de voormalige oppositiepartij worstelt met haar nieuwe positie. Typerend was de opmerking van fractievoorzitter Kraanen (de derde na 8 jaar Van Wegen) richting de huidige oppositie waarin hij zich beklaagde over de manier van oppositie voeren.
Het helpt de BPA ook weinig als het in haar verkiezingsprogramma zegt dat ‘’De traditionele stadhuiskijk op sport voor iedereen in wijk en buurt moeten we loslaten. De arrogantie dat ambtenaren en wethouders het beter weten dan de clubs en actief meedenkende sporters ook.’’ En dan helpt het dus blijkbaar ook niet dat de wethouder van Sport van BPA-huize komt, die waarschijnlijk gewoon dwars wordt gezeten door die arrogante ambtenaren.
Gewoon doen zei de BPA in haar verkiezingsprogramma, maar daar is blijkbaar meer voor nodig.

zie ook deel 1