h

Geen chloor over ons SPoor!

18 maart 2011

Geen chloor over ons SPoor!

GEBRUIK VAN DE BETUWELIJN VINDT DE SP EEN BETER ALTERNATIEF
De chloortreinen gaan weer door Amersfoort rijden. Dat kan levensgevaarlijk zijn. De trein rijdt door Amersfoort, komt bij de wijk Liendert binnen en gaat via centrum naar centraal. Bij een lek of ongeluk is een groot deel van de stad verloren. Dat willen we voorkomen! Daarom organiseert de SP op 29 maart een protestmars vanuit het Soesterkwartier naar het stadhuis. Geld gaat niet boven de inwoners. Bovendien zijn er alternatieven, zoals het omleiden van de trein over de Betuwelijn: een veel dunner bevolkt gebied. De fractie van SP heeft voor dinsdag 29 maart een interpellatieverzoek aangevraagd.

chloor

Wij pikken dit niet en organiseren een mars. Op dinsdag 29 maart verzamelen we om 20.00 uur
bij de Emmauskerk.
Vanaf hier lopen we door het station, langs het Akzo-gebouw richting het stadhuis.
Aldaar kunnen wij de druk opvoeren in de raadzaal en onze stem laten horen.

Graag tot de 29e!

Toelichting

Chloortransporten vallen onder het zwaarste milieuregime. Het Besluit Risico’s Zware ongevallen, de Europese Seveso II Richtlijn, het Besluit Rampenbestrijdingsplannen Inrichtingen en het Besluit Informatie Inzake Rampen en Zware ongevallen zijn aan de orde. Alvorens een, op grond van de WABO, vereiste vergunning af te geven dient de burgemeester zich toch in eerste instantie af te vragen of de aanvraag rechtmatig is en of er alternatieven voorhanden zijn.
Het convenant, dat het toenmalige Ministerie van VROM in 2002 met AKZO NOBEL heeft afgesloten, spreekt van een minimaal incidenteel transport. In geval van onderhoudstrajecten en reparaties in bestaande chloorfabrieken kan een dergelijk transport worden uitgevoerd. Transporten van 4300 ton kunnen moeilijk als incidenteel en minimaal worden aangeduid.
Ook moet de vraag gesteld worden of het noodzakelijk is dat deze levensgevaarlijke transporten woonkernen passeren en doorkruisen, waaronder dichtbevolkte centra als Amersfoort. Waarom geen route door dunbevolkte gebieden? Waarom wordt er geen gebruik gemaakt van de nauwelijks benutte Betuwelijn? Alvorens over genoemde vergunning besloten kan worden, moeten deze vragen de beantwoord worden. Immers, de burgemeester van Amersfoort is als eerste verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van de burgers van deze stad. Hij mag die hij nooit onnodig aan dergelijke risico’s blootstellen.

Is evacuatie mogelijk?

De brandweer in Amersfoort wordt niet rechtstreeks geïnformeerd over deze transporten. Men zou altijd voorbereid zijn. In VRU-verband (Veiligheidsregio Utrecht)is planvorming voorhanden en er wordt geoefend hoe te handelen in geval van ongevallen met gevaarlijke stoffen. Het wel informeren van de VRU is afdoende. Zo concludeert de gemeente Amersfoort. Maar is het mogelijk om grote groepen mensen in nachtelijke uren binnen enkele minuten te evacueren? Zijn sporen niet moeilijk bereikbaar voor brandweerwagens? Beschikken hulpdiensten over voldoende apparatuur? Kunnen hulpverleners wel werken in een dergelijke vergiftigde atmosfeer en ontstaat er geen enorme paniek door de indringende chloorgeur?
De SP vindt dat de gemeente alles in het werk moet stellen om haar inwoners te beschermen en dat derhalve brandweer en hulpdiensten, tijdens het passeren van de transporten, optimaal beschikbaar en toegerust behoren te zijn. Nog beter, géén chloortreinen in Amersfoort!

SP-rapport over de chloortrein
verzoek interpellatie SP-fractie
vru

Foto: SP
Foto: SP

U bent hier