Occupy beweging neergestreken in Amsterdam en Den Haag; Hoop op verandering.

16 oktober 2011

Occupy beweging neergestreken in Amsterdam en Den Haag; Hoop op verandering.

Gisteren is de occupy beweging neergestreken in Amsterdam en Den Haag. Vele SP-ers ondersteunen deze wereld wijde acties, ook Amersfoortse leden zijn er geweest, of zijn er nog.

Emile Roemer heeft gisteren het Beursplein in Amsterdam aangedaan, en de SP heeft flyers uitgedeeld -in het kader van de actie 1 voor allen- met de volgende tekst;

GELD IS ER VOOR DE MENS,
DE MENS IS ER NIET VOOR HET GELD

De financiële markten zijn losgezongen van de echte economie.
Het neoliberalisme heeft wereldwijd het kapitaal vrij gemaakt, vrij van de verplichting het algemeen belang centraal te stellen.

Vanaf begin jaren tachtig zijn alle teugels, nodig voor de beteugeling van de financiële markten, los gelaten.
Liberalisering noemde men dat. Het zou de tijdgeest zijn die daar om vroeg. Maar de totale vrijheid voor de wolven betekent de dood voor de schapen.

De financiële markten horen dienstbaar te zijn aan de echte economie. Immers in de echte economie wordt ons voedsel geproduceerd, worden onze huizen gebouwd, en wordt alles vervaardigd wat wij welvaart noemen.

De financiële markten produceren niets, of het moeten de bubbels in de economie zijn die ons steeds weer opbreken en miljarden kosten. Dat er op de beurzen jaarlijks meer ‘verdiend’ wordt dan door alle mensen bij elkaar met hard werken, is dan ook een bewijs van het perverse karakter van ons systeem.

De tijdgeest is volledig gekanteld. Ieder verstandig mens ziet dat er iets fundamenteel fout zit in ons systeem.
De revenuen van het systeem vallen nu toe aan particulieren, maar loopt het systeem vast, dan draait de gemeenschap op voor de kosten.

Wereldwijd komen mensen in verzet tegen een onrechtvaardig, overleefd systeem. De 21ste eeuw vraagt om een nieuw systeem, een modern systeem dat recht doet aan menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

De financiële markten zullen moeten worden beteugeld!
Splits de banken in spaarbanken en zakenbanken.
Voer een bankenbelasting in zodat de verantwoordelijken meebetalen.
Schaf de bonussen in de hele bankenwereld af.
Voer een belasting in op financiële transacties van flitskapitaal (Tobintax).
Verbied financiële speculatie.
Samen gaan we daarvoor zorgen.

1 voor allen!

Met vriendelijke groet,