Streep door Huur op Maat; schriftelijke vragen aan college.

20 januari 2012

Streep door Huur op Maat; schriftelijke vragen aan college.

Op 19 januari maakte minister Spies bekend dat men stopt met het proefproject "Huur op maat". De gemeente Amersfoort heeft de afgelopen jaren meegedaan aan dit project. Amersfoort Vernieuwt draait voor een groot deel op de deelname hieraan. Nu het project wordt stopgezet kan dit consequenties hebben voor de amersfoortse huurders. De SP fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college omdat men onder andere benieuwd is naar de wijze waarop de belangen van de sociale huurders worden beschermd tegen woonlastenverzwaring in onze stad, nu Huur op Maat als instrument van de volkshuisvestingspolitiek wegvalt. De vragen treft u hieronder aan.

Gestelde vragen aan het college.

1. Heeft u kennis genomen van het besluit van de minister?
2. Kunt u aangeven welke gevolgen dit besluit voor huurders zal hebben?
Zo nee, waarom niet? Hoeveel huurders betreft het in totaal en welke recentere nieuwbouwprojecten? Hoeveel huurders vallen er in deze laatste categorie?
3. Gaat u de Woonvisie, of delen daarvan, herschrijven, nu één van de peilers daaronder is weggevallen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, binnen welke termijn?
4. Wat zijn de gevolgen voor het programma Amersfoort Vernieuwt in het bijzonder?
5.Erkent u dat een, door de Corporaties en college veelvuldig genoemd, belangrijk instrument – in hun en uw optiek - (betaalbare overstap van sloopwoning naar nieuwe woning) is weggevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
6. Overweegt u stopzetting van de sloopprogramma’s, van Amersfoort Vernieuwt? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
7. Op welke wijze worden de belangen van de sociale huurders beschermd tegen woonlastenverzwaring in onze stad, nu Huur op Maat als instrument van de volkshuisvestingspolitiek wegvalt?

Wij houden u op de hoogte van het vervolg, als het college de vragen heeft beantwoord.