Zondag 4 maart: Mini-filmfestival in SPot

27 februari 2012

Zondag 4 maart: Mini-filmfestival in SPot

Op zondag 4 maart is het weer zover, SPot, het maandelijkse uitje van de SP Amersfoort. Na 3 succesvolle politieke cafe's op rij is er dit keer gekozen voor een iets andere opzet in de vorm van een mini-filmfestival, waarbij we gaan kijken naar de gevolgen van de crisis op oude en nieuwe wereldmachten.

De eerste film die we vertonen is California Dreaming, een documentaire over Californie na de huizencrisis. Ooit was het de op acht na grootste economie ter wereld en stond de staat als geen ander symbool voor de American Dream. Maar wat is er nog over van die droom sinds het toeslaan van de hypotheekcrisis? We krijgen onder andere te zien hoe de nieuwe armen op zoek gaan naar nieuwe samenlevingsverbanden en hoe men met het planten van publiek fruit elkaar probeert te helpen.

Na een korte pauze laten we vervolgens de documentaire I am Gurgaon zien, over een van de hardstgroeiende steden in India. In deze film krijgen we te zien hoe de nieuwe rijken zich terug trekken in geprivatiseerde gated communities, weggestopt achter veilige muren die hen scheiden van de omliggende sloppenwijken, met hun eigen luxe winkelcentra waar mensen van buiten niet welkom zijn. Maar ook aan hen gaat de crisis niet onopgemerkt voorbij.

Beide films zijn ongeveer 50 minuten lang en door de VPRO uitgebracht onder een creative commons licentie. Na afloop van de films is er nog ruimte voor discussie en een borrel.

SPot is gratis toegankelijk voor zowel leden als niet-leden, en begint om 15:00, inloop met koffie & thee vanaf 14:30. Het adres is de Instee, Zuidsingel 45a, te Amersfoort.