(On)duidelijkheid voor scootmobielgebruikers

12 maart 2012

(On)duidelijkheid voor scootmobielgebruikers

De nieuwe WMO aanpak blijft een bron van vragen. Gebruikers van verstrekte scootmobielen worden door de gemeente (SBG) benaderd met de vraag wat ze willen. In de loop van het jaar wordt hun inkomen beoordeeld in verband met een eventuele eigen bijdrage, maar ze moeten nu al aangeven of de scoot wordt overgenomen, voor een veel te hoge restwaarde, of wordt retourgegeven aan de gemeente. Dit is voor de SP-fractie aanleiding om de volgende vragen te stellen:

1) Waarom moeten de gebruikers van een scootmobiel nu al een keuze maken, terwijl de uitkomsten van het onderzoek naar hun situatie nog niet bekend zijn?

2) Hoe wordt exact de restwaarde van de scootmobiel bepaald? Wordt er voor iedere scoot naar de aankoopdatum gekeken of werkt men met gemiddelden?

3) Wat gebeurt er precies met de scootmobielen die worden ingenomen?

4) Wat gebeurt er met de opbrengst van eventueel verkochte scootmobielen?

5) Op welke manier krijgen de gebruikers inzicht in de aankoopprijs van de scoot ten tijde van de eerste aanschaffing, zodat zij het overnameaanbod van de gemeente kunnen beoordelen?

6) Hanteert de gemeente een gemiddelde levensduur voor een scootmobiel en – zo ja – wijkt die gemiddelde levensduur af van de door de fabrikant opgegeven levensduur (van belang voor de opgegeven restwaarde)?

Door: Ad Meijer