Protest in Amersfoort: sociale werkvoorzieningen zijn broodnodig!

7 maart 2012

Protest in Amersfoort: sociale werkvoorzieningen zijn broodnodig!

WSW'ers in actie bij het stadhuis

Afgelopen dinsdag verzamelden rond de 200 mensen zich op het Stadhuisplein te Amersfoort om te protesteren tegen de plannen van het kabinet. De meeste mensen die kwamen protesteren zijn werkzaam voor de Amfors groep te Amersfoort en de Biga groep te Zeist, maar er waren ook sympathisanten die hen wilden steunen in hun strijd.

Het protest is bedoeld als opmaat naar de grote landelijke demonstratie op 22 maart in Den Haag. Om aandacht te vragen voor deze protestdag heeft Abvakabo FNV overal in Nederland kleinere acties georganiseerd. In o.a. Leeuwarden, Groningen, Assen, Arnhem, Hengelo en Apeldoorn zijn ook al dergelijke protestbijeenkomsten geweest, en op dinsdag was het dus de beurt aan Amersfoort.

De plannen van het kabinet leiden volgens Abvakabo FNV tot een verlies van 70.000 arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking. Voor deze mensen is het het heel erg moeilijk om op de reguliere arbeidsmarkt een baan te vinden, en om dit te illustreren kreeg wethouder van 't Erve een geraniumplant aangeboden om achter te gaan zitten.

WSW'ers in actie bij het stadhuis in Amersfoort

Hoe broodnodig de sociale werkvoorzieningen wel niet zijn werd wel duidelijk toen de wethouder in zijn toespraak vertelde dat de gemeente Amersfoort maar 1 persoon heeft weten te plaatsen met behulp van de loondispensatieregeling. Hoe het kabinet denkt al die mensen met een arbeidsbeperking te kunnen plaatsen buiten de sociale werkvoorzieningen om is ons dan ook een raadsel.

Helaas wilde de wethouder de eisen van de vakbond aan het kabinet niet ondersteunen door een handtekening te zetten, iets wat zijn collega wethouders in andere steden wel hebben gedaan!

Deze eisen zijn:
- geen verlies van arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking;
- maximale toegankelijkheid van de reguliere arbeidsmarkt voor mensen met een arbeidsbeperking;
- mensen met een arbeidsbeperking moeten worden beloond met op zijn minst het wettelijk minimumloon; loonkostensubsidie in plaats van loondispensatie;
- geen bezuiniging op de begeleiding van mensen met een arbeidsbeperking; en
- een fatsoenlijke cao.

Op 22 maart trekken de werknemers van de sociale werkvoorzieningen met de vakbond op naar Den Haag om daar te protesteren tegen dit kabinetsbeleid. De SP staat achter hun strijd en roept dan ook iedereen op om hier aan mee te doen en er een massa protest van te maken.

Dus laat je zien, en laat je horen op 22 maart in Den Haag!