Reisverslag: Bezoek aan de West Bank

16 maart 2012

Reisverslag: Bezoek aan de West Bank

Palestina reisverslag

Van 28 januari tot 4 februari bezocht ik met een groep kaderleden van ABVAKABO de door Israël bezette West Bank.
Na een intensieve en indrukwekkende week van bezoeken aan organisaties, steden en gebieden, kregen we een schrijnend beeld van de politieke en sociaal-economische situatie en het leven van de Palestijnse bevolking.

Het Israëlische leger maakt er volledig de dienst uit. De Palestijnse autoriteit en politie zijn daaraan ondergeschikt. De universele mensenrechten worden geschonden, ondanks internationale protesten en gerechtelijke veroordelingen. De Palestijnen ondergaan geweld door het leger en de settlers. Deze worden daarvoor nooit worden bestraft, met uitzondering van een settler die met zijn automatisch geweer een bloedbad aanrichtte in een moskee in Hebron.

Een tweestatenoplossing is verder weg dan ooit en wordt door de annexatie van de West Bank, het vestigen van steeds meer kolonisten en het verdrijven van Palestijnen steeds verder weg.

De bezetting van Palestina door Israel

Duidelijk is dat de huidige strategie gebaseerd is op de actuele zionistische doelstelling; het stichten van een etnisch Joodse staat, inclusief de Westbank. Van de muur die door het internationaal gerechtshof is verboden, wordt beweerd dat die ter bescherming is van de Israëli’s tegen Palestijnse terroristen. Maar waarom worden er dan in versneld tempo zoveel nieuwe illegale kolonies opgezet aan de Palestijnse kant? Waarom vestigen kolonisten zich in centra van Palestijnse steden, zoals Hebron, waar ze vervolgens de Palestijnse burgers terroriseren?
Door de bouw van de muur worden weer nieuwe delen van het Palestijnse gebied geannexeerd. De muur en de vele blokkades en checkpoints hebben een bijzonder sterke ontwrichtende werking op het maatschappelijk een economisch leven van de Palestijnen.

Er is sprake van apartheid en etnische zuivering. Als wij blijven toekijken of ons zelf afwenden van wat daar gebeurt, maken wij ons medeschuldig aan deze situatie.

Ton van der Scheer,

Amersfoort, maart 2012