De miljoenennota

De miljoenennota

column
moestuin

In Vathorst doen de stadsboeren goede zaken en gaan een bloeiende toekomst tegemoet. Binnenkort zal ook de busbaan, die er al jaren ongebruikt bijligt, omgeploegd worden. De eerste fruitteler heeft zich al gemeld. We schrijven het jaar 2021.

D66 zag het in 2012 al aankomen; de gemeente moest investeren in duurzaamheid en groen (ongebruikte gronden omzetten in landbouwgrond). Ook collegepartij GroenLinks keek in 2012 al verder. De partij, die net de herinvoering van de chemisch onkruidbestrijding had tegengehouden, wilde een stad waar het goed is om te leven. Dankzij de stadsboeren komt die droom uit.

De andere collegepartijen CDA en VVD werden eind 2012 uit het college gezet, omdat deze partijen de lokale lasten niet wilden verhogen en omdat zij het Beekdal vol wilde zetten met woningen. De VVD vond ook dat op de plek waar teveel geld werd uitgegeven ook op die plek bezuinigt moest worden. Bij Vathorst kwam de partij daar niet uit.
In 2012 vlogen de miljoenen de Amersfoortse burger om de oren. In het ergste geval zou de gemeente Amersfoort 47 miljoen euro mislopen in Vathorst. De woningmarkt was in beroering en Vathorst zou pas in 2021 afgerond kunnen worden, schreef De Stad Amersfoort in april 2012. Amersfoort was net bekomen van de 10 miljoen overschrijding van het Eemhuis; het tekort liep uiteindelijk op tot 16 miljoen. De bouw op de Lichtenberg moest 33,2 miljoen opleveren, maar ook daar liepen de tekorten op door een vastzittende woningmarkt.

Amersfoort had in 2012 ook net de 20 miljoen bezuinigingen in gang gezet en in het Catshuis zorgde Rutte en consorten er voor dat daar nog eens miljoenen bijkwamen. Vathorst-West moest dienen om de schadeclaim van 20 miljoen aan Smink te bekostigen. Deze claim kwam door de lucratieve overeenkomst die de gemeente onder leiding van wethouders De Man (Pvda) en Boer (CDA) sloten met de vuilverwerker. In datzelfde jaar, in 1996, werd de overeenkomst met de Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) gesloten. De overeenkomsten bleven Amersfoort jarenlang achtervolgen. Jaren heeft Amersfoort op vrijwel alles moeten bezuinigen; een leegloop van de stad volgde. Dat gaf de stad weer mogelijkheden en werd weer een provinciestadje. De overgebleven bewoners van de stad kunnen zichzelf nu onderhouden met overal landbouwgrond, bakkerijen en dergelijke. Op de plek van het voormalige Sportfondsenbad staat nu een kassencomplex, zwemmen doen we weer in de beek en ’s winters wordt erop geschaatst, elke Amersfoorter heeft zijn eigen volkstuin, in de wateren van Vathorst zijn Amersfoortse vissers actief…………onder de fly-overs van het klaverblad Hoevelaken zijn enorme opslagloodsen van granen en aardappelen verrezen. Op de voormalige golfbaan in Hoogland kan nu zonder helm gewandeld worden.

Frits Schoenmaker