Eemhuisdebat moet openbaar zijn!

23 april 2012

Eemhuisdebat moet openbaar zijn!

Morgen vindt er een bijeenkomst plaats over het Eemhuis. Deze bijeenkomst is besloten. De SP-fractie heeft grote moeite met dit besloten karakter. Na alle gebeurtenissen vind de SP het onvoorstelbaar dat de raad nu opnieuw de Amersfoortse bevolking buitensluit.

De argumenten die er liggen (openbaarheid zou de onderhandelingspositie van de gemeente verzwakken) overtuigen ons niet. Zelfs al zou je alle informatie daadwerkelijk geheim kunnen houden (wat wij betwijfelen), dan nog weegt dit niet op tegen de verplichting om de Amersfoortse bevolking zo goed mogelijk te informeren. Immers, het zijn de Amersfoorters die de rekening dreigen te betalen in de vorm van aanvullende bezuinigingen op WMO, bijstandondersteuning, leerlingenvervoer of andere lastenverzwaringen. Overigens staat de aangenomen SP-motie die bezuinigingen op Zorg & Welzijn en Werk & Inkomen, als gevold van de Eemhuis overschrijdingen, verbiedt recht overeind.

Alle aanleidng dus voor een openbare bijeenkomst.

Daarom zal de SP-fractie morgen aan het begin van de bijeenkomst vragen om de geheimhouding op te heffen. Als de vergadering dit voorstel niet steunt, zal de SP-fractie de bijeenkomst verlaten.