Kunduz-, Wandelgang-, of Kade-coalitie

8 mei 2012

Kunduz-, Wandelgang-, of Kade-coalitie

(column)
In Den Haag lopen leden van de Kunduz-coalitie juichend door de Tweede Kamer. CDA en VVD, die zich twee jaar lang door de PVV lieten gijzelen, hebben nu plots Nederland van de ondergang gered en slaan zich daarvoor zonder enige gêne op de borst. CU, D66 en GroenLinks lopen ook met hun borst vooruit, omdat zij de aanzet hebben gegeven voor deze wandelgang-coalitie (hoezo meer openheid!). Wandelgang omdat minister De Jager alle gangen van de Tweede Kamer afliep om een afgang in Europa te voorkomen. CU, D66 en GroenLinks sprongen over hun eigen schaduw heen en wilden De Jager daarbij wel helpen. Roemer sprak over een Kattenbak-akkoord dat slechts houdbaar is tot aan de verkiezingen op 12 september .

In Amersfoort kennen we de Kunduz-coalitie ook al een tijdje; de coalitie wordt hier ook wel de Kade-coalitie genoemd. Alleen gaan de college-partijen hier een stuk minder voortvarend te werk dan in Den Haag, waar in twee dagen een enorm bezuinigingspakket werd gepresenteerd. In Amersfoort is men al meer dan zeven weken bezig met de zogenaamde Tussenbalans, waarbij net als in Den Haag nieuwe afspraken (lees bezuinigingen) moeten worden gemaakt.
In Amersfoort lukt het de partijen niet over hun schaduw heen in te springen. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat partijen het niet eens kunnen worden.
Er zijn trouwens opvallende overeenkomsten tussen de partijleiders van de landelijke partijen en de plaatselijke wethouders. Het CDA met fractievoorzitter Haersma Buma en wethouder Boeve; de VVD met fractievoorzitter Blok en wethouder Buijtelaar; de CU met fractievoorzitter Slob en wethouder Tigelaar; D66 met fractievoorzitter Pechtold en wethouder Van den Berg en GroenLinks met fractievoorzitter Sap en wethouder Van ’t Erve. De overeenkomst gaat niet alleen over de manier van politiek bedrijven, maar ook qua uiterlijk zijn de gelijkenissen groot. Eenheidsworsten zijn het.
Nee, dan de SP. Vergelijk Emile Roemer maar eens met Ad Meijer; gelukkig geen eenheidsworsten, maar mensen met visie. Mensen die niet met alle winden meewaaien.

Frits Schoenmaker

Emile Roemer en Ad Meijer