SPot debat over lokale bezuinigingen

14 mei 2012

SPot debat over lokale bezuinigingen

SPot; het politiek cafe van de SP Amersfoort

Op zondag 6 mei vond er in de Instee een door de SP georganiseerd debat plaats tussen leden van de gemeenteraad over de bezuinigingen
in Amersfoort.

Uitgenodigd waren Grace Tanamal van de PvdA, Hiske Land van GroenLinks en Bets Beltman van de SP. De VVD was ook uitgenodigd, maar zij konden helaas niet, waardoor GroenLinks de enige deelnemende coalitie-partij was.

Hiske Land zei dat dit voor haar een extra motivatie was geweest om ook mee te doen, omdat ze vond dat het coalitie-standpunt ook verdedigd moest worden. Hierdoor werd zij wel vaker in de verdediging gedrongen, maar ze wist haar standpunten prima te verdedigen, en het
zou zonder een partij uit de coalitie waarschijnlijk ook niet zo'n levendig debat zijn geworden.

SPot; het politiek cafe van de SP Amersfoort

Een belangrijk punt in het debat was de overschrijding van budgetten in grote bouwprojecten zoals het Eemhuis. De aankomende verbouwing of verhuizing van het stadhuis kwam hierbij ook aan de orde, want hoe kunnen we voorkomen dat we net als bij het Eemhuis straks weer met
budget-overschrijdingen komen te zitten? Een deel van het probleem is dat lokale politici vaak lekenbestuurders zijn, en hierdoor de kennis en ervaring missen die projectontwikkelaars wel hebben, waardoor het vaak moeilijk is om in te schatten of de geleverde informatie wel klopt.

SPot; het politiek cafe van de SP Amersfoort

Ook vanuit het publiek werd dit als een groot probleem gezien, en men vond ook dat politici te weinig gebruik maakten van de kennis die onder de inwoners van de stad aanwezig is. Hierbij voelde SP raadslid Ad Meijer die in het publiek zat zich geroepen om ook even mee te doen aan het debat, door te wijzen op de zwijgplicht die gemeenteraadsleden krijgen opgelegd als ze zich achter gesloten deuren laten voorlichten over de voortgang van een project. Hier hebben we al eerder over bericht op onze site.

Al met al was het een boeiend, en zeer levendig debat, waarbij het publiek ook volop mee deed, en we kunnen dan ook spreken over een
zeer geslaagde middag.