Geen sprake van koude sanering

Geen sprake van koude sanering

column

Eemhuis

"Tussenbalans. Amersfoort op eigen benen. Er is geen sprake van een koude sanering maar vooral slimmer en beter, waarbij een vernieuwde verantwoordelijkheidsverdeling tussen samenleving en overheid tot stand is gekomen. Tussen wal en schip vallen."

"Tegelijk met zeer forse bezuinigingen hebben we in maatwerk een vangnet ingericht. Het is verheugend dat in Amersfoort zeer veel vrijwilligers actief zijn."

"Kort na elkaar 10 en 20 miljoen euro structureel bezuinigd. Nieuwe bezuinigingen onontkoombaar… ’eigenaarschap’….. heilige huisjes….. multiplier."

"Rijkskortingen: 3 miljoen euro structureel. Geen bezuinigingen zonder gedegen plan. De komende jaren komen grote risico’s op ons af."

Eemhuis Amersfoort

"RWA 2,3 miljoen euro; Eemhuis 10,5 miljoen euro; Podium (kantoren Vathorst) kan oplopen van 500.000 euro tot 10 miljoen euro; Trapezium (kantoren Puntenburg) 5,9 miljoen euro; Amersfoort Vernieuwt 3,9 miljoen euro; Vathorst-West 4,8 miljoen euro plus rente; Vathorst kan oplopen tot maximaal 47 miljoen euro (marktpartijen betalen maximaal 11 miljoen euro); aankoop en sloopkosten locatie ziekenhuis Elisabeth 17 miljoen euro. VERDER-pakket 16,65 miljoen euro….westelijke ontsluiting wordt ontzien bij ingrijpende rijksbezuinigingen. Voor economische impulsen is ook 2013 en 2014 een bedrag nodig. Voor duurzaamheid is ook 2013 en 2014 een bedrag nodig.
Voor Kersenbaan plus Hertekop is 13,5 miljoen euro beschikbaar. Renovatie stadhuis kost maximaal 21 miljoen euro. Voor het nieuwe zwembad is ruim 30 miljoen euro beschikbaar, maar het gaat om een zeer risicovol traject. Voor knooppunt Hoevelaken is in 2020 maximaal 10 miljoen euro nodig. Onderwijshuisvesting 9 miljoen euro. De OZB wordt verhoogd."

"Er is geen sprake van een koude sanering." Amersfoort op eigen benen…………….

Frits Schoenmaker
(bovenstaande citaten komen allemaal uit de Tussenbalans van de gemeente Amersfoort, 15 mei 2012)