SP in de regering, een zegen voor Amersfoort!

29 augustus 2012

SP in de regering, een zegen voor Amersfoort!

NU SP!

De laatste jaren is de neoliberale storm fors in Amersfoort tekeer gegaan. Royaal is er in prestigeprojecten geïnvesteerd, terwijl de gemeente zich steeds verder terugtrekt uit alles wat met sociale zekerheid en zorg te maken heeft. De coalitie in onze stad verschuilt zich vaak achter de rijksoverheid. “We moeten wel.”, hoor je dan.

Allereerst zijn het natuurlijk politieke keuzes die bepalen hoe je de gevolgen van teruglopende inkomsten opvangt. Wie krijgt de rekening en wie niet. Ook ben ik er van overtuigd dat zeker een belangrijk deel van deze coalitie de huidige regeringspolitiek wel best vindt. Wie zegt dat hij “moet” bezuinigen verwacht niet dat hij uitgebreid moet discussiëren over nut en noodzaak. Dan hoef je niet zo met de billen bloot tegenover ouderen, werklozen, gehandicapten, wsw’ers en ouders die van leerlingenvervoer afhangen. Als de media anderhalf jaar lang iedere dag melding maken van door de regering opgelegde bezuinigingen gaan mensen misschien denken dan zo’n gemeentebestuur er ook niet veel aan kan doen. Een makkelijke weg die de eigen verantwoordelijkheid van de Amersfoortse coalitie wil verdoezelen. Alsof je niet juist in zware tijden solidariteit voorop moet stellen!

Feit is dat de gemeentelijke inkomsten inderdaad fors minder zijn geworden. De Rijksbijdragen aan het gemeentefonds (een belangrijke inkomstenbron voor gemeenten) zijn verlaagd, in eerste instantie om met dat geld de banken te redden. Daarnaast kwam Den Haag onder meer met een versie van de Wet Werken Naar Vermogen waar de honden geen brood van lusten en is de zogenaamde “kanteling” in de WMO ingevoerd. Regelingen die de uitvoering voor een groot deel bij de gemeente neerleggen, maar met te weinig middelen om mensen de behandeling te geven die ze nodig hebben. Een groot onrecht waar de mensen met bijstand, de werkers bij Amfors en zorgbehoevenden (bijvoorbeeld met scootmobielen en/of thuiszorg) nu de bittere prijs voor betalen. Hoe de rest van het bezuinigingsbeleid het vertrouwen in de economie – ook in Amersfoort - ondermijnt ervaart u elke dag.

Met een andere lastenverdeling (minder bureaucratie, minder geldverslindende marktwerking, géén JSF en een beter renderende economie) zal een regering met de SP belangrijke wijzigingen aanbrengen. Sociale zekerheid en zorg krijgen weer de plaats die ze verdienen. De SP zal nooit een wet als de ingediende Wet Werken Naar Vermogen steunen en een minister Leyten zal pal staan voor een sociale WMO, die thuiszorg weer menselijk maakt en voorzieningen weer betaalbaar. Dat zou een flinke steun in de rug zijn voor Amersfoortse SP’ers, want de huidige coalitiepartijen kunnen zich dan niet meer verschuilen achter de Haagsche bezuinigingsmachine en kan het weer gaan over wat mensen nodig hebben.

De bereidheid van andere partijen om de SP een plek in de regering te gunnen is niet groot. Alleen een fantastische verkiezingsuitslag kan dat afdwingen. Dat is nu mogelijk, maar Emile kan dat echt allemaal niet alleen, ondanks zijn grote talenten. U en ik zijn daarbij nodig. Geef u daarom op en doe mee in deze campagne. Ook voor Amersfoort!

Ad Meijer,
Fractievoorzitter SP