SP feliciteert burgerinitiatief Behoud Klokhuis

9 september 2012

SP feliciteert burgerinitiatief Behoud Klokhuis

SP raadslid Bets Beltman temidden van het nieuwe Klokhuis-bestuur

Afgelopen zaterdag –op de open dag- feliciteerde SP- raadslid Bets Beltman het bestuur van het burgerinitiatief met hun succesvolle strijd voor het behoud van het Klokhuis voor de buurt.

Beltman: “De SP heeft zich altijd hard gemaakt voor het behoud van wijkcentra, en heeft de bezuinigingen hierop van gemeentezijde lang geprobeerd tegen te houden. De huidige initiatieven vanuit de wijk om het buurthuis te behouden zijn prima; het is goed dat mensen zoals jullie het heft in eigen handen nemen.”

“Maar” –zo vervolgt ze- “dit mag niet betekenen, dat de gemeente zich dan totaal terug mag trekken! Het mag niet zo zijn, dat de voortgang van het buurtwerk compleet afhankelijk wordt van de aanwezigheid van commerciële activiteiten en van de inzet van vrijwilligers. Wij blijven pleiten voor het behoud van door de gemeente gefinancierde wijkvoorzieningen. Een wijkcentrum is een belangrijke ontmoetingsplaats voor de buurt, waarvan het voortbestaan door de gemeente gegarandeerd moet worden. En dat is wat de gemeente Amersfoort nu zeker niet doet!”

Zij overhandigde een tas met de wel bekende SP sponzen: “een kleine bijdrage aan jullie voorraadkast”.

Tijdens eerdere contacten tussen haar en het burgerinitiatief was namelijk ter sprake gekomen, dat de gemeente enerzijds wel helpt en steun verleent, maar dat er anderzijds ook heel veel kleine en grote problemen maar met veel pijn en moeite opgelost kunnen worden. Zo bleek dat kort voor de start van het nieuwe buurtcentrum op 1 september – zonder overleg- alle nog aanwezige voorraden uit de kast waren verdwenen….

Een van de grotere problemen – het gebrek aan eigen middelen bij de start – zal Beltman op korte termijn in de raad aan de orde stellen: “De kosten lopen voor de baten uit, en dat is een groot probleem voor het burgerinitiatief. De SP gaat een motie indienen om in dit soort gevallen vanuit de gemeente een overbruggingskrediet te verstrekken”

Foto: SP raadslid Bets Beltman temidden van het nieuwe Klokhuis-bestuur.

SP: 'gemeente mag zich niet totaal terugtrekken uit Klokhuis'