Alleen SP durft flink in prestigeprojecten te snijden!

24 oktober 2012

Alleen SP durft flink in prestigeprojecten te snijden!

Alleen SP wil bezuinigen op prestigeprojecten

Tijdens de behandeling van de begroting 2013-2016 heeft de SP gisteravond voorgesteld om op prestigeprojecten als het zwembad Hogeweg, het Groene Beekdal, De Kersenbaan en de Westelijke Ontsluiting (via het VERDER-programma) totaal 15 miljoen euro te bezuinigen.

Deze projecten zijn voor opgeteld 37,2 miljoen euro in de begroting opgenomen. De gevestigde partijen deden gisteravond grote moeite om nut en noodzaak van deze projecten te onderstrepen. Zo zou het “economisch belang” van Amersfoort ermee gediend zijn. Bewijs daarvoor ontbreekt.

Natuurlijk zullen de Westelijke Ontsluiting en de Kersenbaan de verkeersdoorstroming “iets” bevorderen, maar daarmee is nog lang niet voldoende aangetoond dat daarom nu in deze crisistijd voor zo’n groot bedrag gereserveerd moet worden. Vooral de Westelijke Ontsluiting is een stokpaardje van de VVD. Plannen hiervoor zijn al tientallen jaren oud, maar uitgerekend nu moeten ze worden doorgezet alsof er geen economische crisis is.

Hetzelfde zagen we bij andere mobiliteitsprojecten in het land, zoals de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Hier wreekt zich dat bijna alle mobiliteitsportefeuilles door VVD’ers worden bezet (Schultz als minister, Van Lunteren als provinciaal gedeputeerde en Buijtelaar als wethouder). Voor hun asfaltlobby moet kennelijk alles wijken!

Natuurlijk zijn de meeste van deze projecten niet volstrekt nutteloos. Maar door ze juist nu door te willen drukken en tegelijk grof te bezuinigen op bijstandsondersteuning, wijkcentra, WMO-zorg en bibliotheken laat zo’n gemeentebestuur zien dat het hier vooral om hun prestige gaat in plaats van om de mensen die op de wegbezuinigde voorzieningen zijn aangewezen.

Daarom zet de SP tijdens deze begrotingsbehandeling opnieuw fel in op de belangen van de mensen in de wijken (met een financieringsvoorstel voor mensen die zelf hun buurthuis willen voortzetten) en van de sport, die ook steeds meer is uitgekleed. Het onvermogen van deze gemeente om te voorkomen dat steeds meer mensen in wanhoop bij de voedselbank terecht komen stellen we bovendien keihard aan de kaak!

Op dinsdagavond 6 november vinden de stemmingen in de gemeenteraad plaats over de begroting 2013-2016.

Ad Meijer,
Fractievoorzitter SP