SP campagne: maak een eind aan armoede onder kinderen

24 november 2012

SP campagne: maak een eind aan armoede onder kinderen

Stop armoede onder kinderen

In Nederland voltrekt zich een stille tragedie. Zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend, want het treft de allerkleinsten van de stad, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Er moet wat gebeuren.

Uit onderzoek van de SP blijkt dat steeds meer kinderen in armoede opgroeien. Thuis is te weinig geld voor een gezonde maaltijd, schoolreisjes, nieuwe kleren of een verjaardagscadeautje voor vriendjes. Kinderen die deze dagen hun schoen zetten treffen die steeds vaker leeg aan, de volgende ochtend.

Op dit moment leven in Nederland 367.000 kinderen in armoede. Het kan zo niet langer, vinden wij. Daarom verzamelt de SP op korte termijn honderden lege kinderschoenen, hét symbool voor kinderen die opgroeien in armoede.

Tot en met 1 december kunnen oude kinderschoenen worden ingeleverd bij het hoofdkantoor van de SP, Snouckaertlaan 70 – tijdens kantooruren. De veters van de schoenen die bij elkaar horen graag aan elkaar vastbinden!

Op 5 december wordt een petitie op het Binnenhof aangeboden aan het kabinet. Met alle lege schoenen en zoveel mogelijk kinderen, vormen we in de statenpassage een lange demonstratieve rij.

De SP wil dat er een plan komt om de armoede onder kinderen in Nederland op te lossen. Ondanks de crisis zijn wij een rijk land en een rijke stad, als we eerlijker delen hoeft in de toekomst geen kinderschoen meer leeg te staan. Laat de kinderen niet de rekening krijgen van de crisis!

Als vervolg op deze landelijke actie gaan wij ook in Amersfoort actie ondernemen. Na Sinterklaas hebben we immers ook de Kerstdagen, waarbij gezinnen met een laag inkomen opnieuw extra pijnlijk met de neus op hun situatie worden gedrukt. Voorstellen bespreken we op 13 december in de Johanneskerk t/o het stadhuis!

Voor meer informatie of wilt u mee naar Den Haag op 4 december:

Bets Beltman
Voorzitter SP Amersfoort