VVD offert stad op aan asfaltverslaving

6 december 2012

VVD offert stad op aan asfaltverslaving

Afgelopen dinsdag is het college gevallen. De VVD fractie in de Amersfoortse gemeenteraad liet weten geen vertrouwen meer te hebben in coalitiepartner GroenLinks. De meestal volgzame GroenLinks fractie weigerde op voorhand in te stemmen met de VVD-oplossing voor de Westelijke Ontsluiting.

Hoewel het gaat over enkele minuten vertraging per dag - en nog wel uitsluitend in de spits - staat de VVD er op dat een 64 miljoen euro kostend project wordt uitgevoerd. Dit voorziet o.a. in een tunnel op de BW-laan, die dit minimale tijdsverlies zou moeten ondervangen. Let wel, in hetzelfde Amersfoort dat vanaf 2010 eerst 10 miljoen, vervolgens 20 miljoen en nu ook nog eens 9 miljoen euro bezuinigt veelal ten koste van buurthuizen, mensen met bijstand en de gemeentelijke zorg.

Steeds meer kwam de VVD alleen te staan met haar eis om ten koste van alles nu deze keuze te maken. Amersfoort zou in de periode 2013-2016 zelf ongeveer 10,3 miljoen euro hiervoor moeten neerleggen en daarna nog enkele miljoenen. De overige gelden zouden van andere overheden komen. Door nu het college te laten vallen denkt de VVD in ieder geval te kunnen voorkomen dat de gemeenteraad nee zegt tegen deze plannen. Daar offert deze partij onze stad rustig aan op.

De plannen voor een grootschalige aanpak van de Westelijke Ontsluiting zijn al tientallen jaren oud. Uitgerekend op dit moment wil de liberale fractie dat hier wordt doorgepakt. Heel bizar! Dat een belangrijk deel van de kosten door andere overheden betaalt worden doet er namelijk niet toe. Ook dat is gemeenschapsgeld.

Bovendien dient een belangrijk deel van de 10,3 miljoen die Amersfoort voor 2016 zelf dient te betalen een andere bestemming te krijgen. Het is om die reden dat de SP-fractie vorige maand in de gemeenteraad voorstelde om op een aantal prestigeprojecten, waaronder deze Westelijke Ontsluiting, in het totaal maar liefst 15 miljoen euro te bezuinigen. De SP wil met dat geld de gevolgen van de crisis voor veel Amersfoorters in moeilijke omstandigheden opvangen.

De VVD verwijt haar coalitiepartner dat ze zich niet aan de afspraken in het coalitieakkoord houdt. Overigens staat er in dat coalitieakkoord alleen maar dat de Westelijke Ontsluiting zou worden aangepakt. Over een tunnel wordt niet gerept. Bovendien is het bizar dat nota bene VVD-wethouder Buytelaar een peperduur inspraak-traject met o.a. bewonersgroepen is gestart, terwijl nu blijkt dat er helemaal niet naar die bewoners geluisterd zou worden als hun standpunt af zou wijken van dat van de VVD-fractie. Schandalig!

De SP-fractie is niet tegen goede verkeersoplossingen. Alleen moeten de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Een gemeente die vele miljoenen bezuinigt op haar meest kwetsbaren inwoners is ronduit asociaal als ze diezelfde bedragen op dit moment wel uitgeeft aan het oplossen van enkele minuten vertraging met de auto, uitsluitend in de spits. Daar gaat het om!

Ad Meijer,
Fractievoorzitter SP