SP wil duidelijkheid over plannen Jeruzalem

14 januari 2013

SP wil duidelijkheid over plannen Jeruzalem

Wijk Jeruzalem

In Amersfoort stelt de SP al jaren de sloop van betaalbare en goed te renoveren (huur)woningen aan de kaak. De SP heeft zich in 2006, toen de Alliantie met plannen kwam om de wijk Jeruzalem-Jericho te slopen, samen met bewoners met succes hiertegen verzet.

Ook in de Kelvinstraat en omgeving wist de SP, eveneens met bewoners, succesvol sloopplannen van de Alliantie voor minimaal 10 jaar tegen te houden.

Sinds december 2012 is in de wijk Jeruzalem een bewonersgroep actief, die zich eveneens inzet voor het behoud van de wijk. Half december ontvingen bewoners namelijk een nogal verontrustende brief van de Alliantie, waarin deze aankondigt, het in 2006 ontwikkelde toekomstplan voor de wijk weer op te willen pakken, maar dan op een andere manier……

Een brief met veel vraagtekens!

Beide organisaties hebben onlangs besloten samen te werken en hun krachten te bundelen. Als eerste stap is besloten tot het verspreiden van een kleine enquete in de wijk, om de mening van de huidige bewoners over een mogelijke sloop van hun woning te peilen.

Deze enquete is vandaag verspreid en zal volgende week zaterdag huis aan huis worden opgehaald.

Daarnaast stelt de fractie van de SP schriftelijke vragen. De fractie wil duidelijkheid over de inhoud van de plannen van de Alliantie, de tijdsplanning, de rol van de gemeente en de wijze waarop de Raad bij dit proces wordt betrokken.

Verder vraagt zij aandacht voor en tijdige beantwoording van de vragen die de bewonersgroep zelf al in een brief aan de burgemeester heeft gesteld. Deze gaan over de betekenis van het predicaat ‘beschermd stadsgezicht‘, dat de wijk heeft en over de betrokkenheid van de gemeente.

Schriftelijke vragen SP: Duidelijkheid over de wijk Jeruzalem
DeStadAmersfoort.nl: Enquête onder bewoners Jeruzalem