Strijd voor thuiszorg

28 januari 2013

Strijd voor thuiszorg

Handtekeningen verzamelen voor de thuiszorg

Afgelopen zaterdag heeft de SP Amersfoort op de Varkensmarkt handtekeningen ingezameld tegen de bezuinigingen op de thuiszorg. De regering wil maar liefst 75% bezuinigingen op de huishoudelijke hulp, en 25% op begeleiding en persoonlijke verzorging.

De thuiszorg staat al langer onder druk, maar huishoudelijke zorg is meer dan poetsen. Thuiszorgmedewerkers zijn de oren en ogen van de zorg en signaleren in een vroeg stadium wanneer mensen achteruit gaan. De bezuinigingsmaatregelingen van de regering zullen er toe gaan leiden dat zorg alleen maar langer wordt uitgesteld, dat mensen vereenzamen en zichzelf gaan verwaarlozen, en dat problemen niet op tijd worden gesignaleerd met alle nadelige gevolgen van dien.

Net als bij de bezuinigingen op de GGZ zal dit alleen maar tot meer kosten voor de maatschappij leiden, maar men kijkt alleen naar de opbrengsten op de korte termijn zonder de langetermijngevolgen daarbij te overwegen. Zeker voor de sociale gevolgen van het beleid lijkt men simpelweg geen oog meer te hebben.

Handtekeningen verzamelen voor de thuiszorg

De bezuinigingen in de thuiszorg zijn niet alleen funest voor de mensen die hiervan afhankelijk zijn, het gaat ook heel veel banen kosten. Alleen al in Amersfoort gaat het om 200-240 banen, maar omdat veel mensen in de thuiszorg parttime werken worden hierdoor nog veel meer mensen getroffen.

Abvakabo FNV is samen met de thuiszorgmedewerkers in verzet gekomen tegen deze bezuinigingen, en de SP steunt dit verzet. Daarom zijn leden van de SP Amersfoort afgelopen zaterdag op de Varkensmarkt gaan staan met een kraam, waar zij ondanks de barre weersomstandigheden honderden handtekeningen hebben opgehaald van mensen die de strijd voor een goede thuiszorg steunen.

De verontwaardiging onder de mensen blijkt groot te zijn. Bijna iedereen krijgt vroeg of laat wel met de thuiszorg te maken, voor zichzelf of voor familie. Ook veel mensen die zelf werkzaam zijn in de zorg hebben hun handtekening gezet, uit solidariteit met hun collega's in de thuiszorg of omdat ze boos zijn over de bezuinigingen op de Nederlandse zorg. Bezuinigen is een kwestie van keuzes maken, en de mensen op de straat zijn het duidelijk niet eens met de keuzes die de regering maakt.

Handtekeningen verzamelen voor de thuiszorg

Op 4 februari is er een groot Thuiszorgdebat in Nieuwegein, en de Abvakabo FNV roept zoveel mogelijk mensen op om hier naar toe te komen. Mogelijk kan er ook busvervoer geregeld worden (ook voor mensen die niet lid zijn van de vakbond). Als u hier naar toe wilt, meldt u dan voor 30 januari aan via de Abvakabo FNV actiesite: www.strijdvoorthuiszorg.nl.

Ook is er op verzoek van de SP op 5 februari om 19:00 een inspraakavond op het stadhuis over de gevolgen van de bezuinigingen op de thuiszorg. Zie voor meer informatie hierover de website van de gemeente Amersfoort: De Ronde 5 februari 2013.

Actiesite Abvakabo FNV: www.strijdvoorthuiszorg.nl
De Ronde 5 februari 2013