SP & CU willen onderzoek naar draagvlak koopzondagen

18 juni 2013

SP & CU willen onderzoek naar draagvlak koopzondagen

SP en ChristenUnie willen geen 24-uurs economie in Amersfoort. Volgens de nieuwe winkeltijdenwet van Amersfoort - die het college voorstelt - mogen alle winkels elke zondag open zijn tussen 6 en 22 uur. De coalitie VVD/PvdA/D66/GL meent dat deze winkeltijdenwet meer keuzevrijheid geeft, maar de SP en ChristenUnie denken dat deze wet veel eigenaars, medewerkers en consumenten minder vrijheid zal geven.

PERSBERICHT - 17 juni 2013

ChristenUnie en SP willen geen 24/7 economie in Amersfoort, waarbij de grote winkelketens dag en nacht open zijn en de kleine winkeltjes verdwijnen. Dit mag voortaan, als het aan het college ligt. Volgens de nieuwe winkeltijdenwet van Amersfoort mogen alle winkels elke zondag open zijn tussen 6-22 uur en kunnen zij het college zelfs verzoeken om hun deuren nooit te sluiten. De coalitie van VVD, PvdA, D66 en GL denkt met deze winkeltijdenwet meer keuzevrijheid te geven.

Maar dat geldt niet voor alle winkeleigenaars. Als de eigenaar van een winkelcentrum besluit dat elke zondag koopzondag is, moeten de individuele winkels meedoen – geen keuzevrijheid – omdat dit in hun huurcontract staat. We kunnen leren van de stad Utrecht, waar de winkels nu ook elke zondag open mogen zijn. Consumenten shoppen daar minder op donderdagavond en zaterdagmorgen. De winkels die op zondag dicht willen blijven, verliezen dus klandizie. Dan moeten ze kiezen: ook de deuren open op zondag of de winkel sluiten. Voor hen is er dus weinig keuzevrijheid. Uiteindelijk blijven de grote winkelketens over. Per saldo zal het economisch effect verdampen en het aanbod verschralen.

Medewerkers zullen vaker op zondag moeten werken. Misschien vinden ze dat nu nog geen probleem, omdat tegenover het verlies aan vrije tijd een dubbel uurloon staat. Maar grote winkelketens hebben veel macht. Zodra het mogelijk is, zullen zij de zondagstoeslag afschaffen. En dan hebben winkelmedewerkers ook geen keuzevrijheid meer. Dan moet iedereen op zondag werken, omdat te weinig mensen zich hiervoor vrijwillig aanbieden.

Ook de keuzevrijheid voor consumenten is relatief. Als alle winkels op zondag open zijn, raak je gewend aan het idee dat het werk doorgaat op zondag. Er is geen natuurlijke vrije dag, waarop iedereen met elkaar afspreekt. Als je niet gedwongen wordt tot rust, zul je die rust minder snel nemen. Veel mensen zullen zich opgejaagd voelen, ook al kiezen ze zelf voor hun drukke bestaan. Vrijheid is een groot goed, maar mensen hebben soms ook grenzen nodig. Samen kunnen we die grenzen bepalen. Tot nu toe hebben we dat gedaan door de zondag te bewaken als gemeenschappelijke vrije dag. We staan nu op het punt om daar in Amersfoort afscheid van te nemen.

Het voorstel om een 24/7 economie mogelijk te maken, wordt er doorheen gejaagd door het college. Op 25 juni wordt het besproken in de gemeenteraad – daar mag nog door burgers worden ingesproken – en op 9 juli volgt het besluit. De ChristenUnie en de SP pleiten voor een grondig onderzoek naar het draagvlak onder winkeleigenaars, medewerkers en bevolking. Als eerste aanzet hebben zij alvast een enquête uitgezet onder deze groepen, te vinden via de website www.amersfoort.christenunie.nl en www.amersfoort.sp.nl.

EINDE PERSBERICHT

De enquêtes zijn hier te vinden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de fractievoorzitter van de SP, Ad Meijer (06-54281367, a.meijer@raad-amersfoort.nl) of met de fractievoorzitter van de ChristenUnie, Simone Kennedy (06-41572874 / 033-4611652, s.kennedy-doornbos@raad-amersfoort.nl).