Alliantie en VHB belazeren huurders!

23 juli 2013

Alliantie en VHB belazeren huurders!

Help de huurder!

De SP vindt de wijze waarop woningcorporatie De Alliantie en de Vereniging Huurdersbelangen (VHB) haar huurders behandeld ronduit schandalig. Uit eigen onderzoek blijkt dat heel veel huurders in Amersfoort geen aanzeggingsbrief voor de huurverhoging hebben ontvangen. De Alliantie moet deze brief twee maanden voor de ingangsdatum van 1 juli bij de huurders in de bus stoppen.

De Alliantie stuurt huurders bijvoorbeeld kopieën van de brief met een datum in april aan de huurders die bezwaar maken. Of De Alliantie weigert gewoonweg bezwaren te accepteren.

Het voorstel van De Alliantie en de VHB de huurverhoging eenmalig pas per 1 augustus te betalen, raakt eigenlijk kant noch wal. De corporatie is verplicht de huurder een nieuw voorstel te doen over de huurverhoging en als die in juli verzonden wordt, mag de huurverhoging pas 1 oktober ingaan.

Dat er dit jaar veel fout zou gaan met de inkomensafhankelijke huurverhoging was op voorhand al duidelijk. Niet voor niets hebben 90 corporaties afgezien van de inkomensafhankelijke huurverhoging en al hun huurders 4 procent huurverhoging gegeven. Portaal is er daar één van.

Een aantal corporaties heeft op principiële gronden slechts 2,5 procent (alleen inflatie) huurverhoging toegepast. De Alliantie heeft wél de inkomensafhankelijke huurverhogingen opgelegd en moet daar achteraf gezien wel spijt van hebben gehad.

Eind mei was al duidelijk dat een aanzienlijk aantal huurders de aanzeggingsbrief helemaal niet heeft ontvangen. Op grond van eigen onderzoek gaat het minimaal om honderden mensen. Vermoedelijk betreft het een veelvoud hiervan.

Op basis daarvan heeft de SP twee avonden belegd waarop mensen zich konden laten informeren over hun rechten en is ondersteuning verleend bij het correct indienen van een bezwaar. Daarnaast meldden zich bewonersorganisaties bij de SP waaruit bleek dat hele wijken geen brief van de Alliantie hadden ontvangen.

Wat te doen als men na 1 juli bezwaar gemaakt heeft en De Alliantie weigert het bezwaar aan te nemen: stuur uw bezwaar dan per email en vraag om een bevestiging als de ontvanger het bericht heeft ontvangen en/of gelezen (dit kunt u instellen in uw email programma). Het alternatief kost u € 7.05 als u uw bezwaar aangetekend verstuurd.

Voor meer informatie zie: www.woonbond.nl