SP blij met vuist VHB

26 augustus 2013

SP blij met vuist VHB

De afdeling Amersfoort van de SP is blij dat de Vereniging Huurdersbelangen (VHB) een vuist maakt tegen De Alliantie. De VHB, zo blijkt uit publicaties in De Stad Amersfoort en Amersfoortse Courant, voelt zich niet serieus genomen door de woningcorporatie rond de informatie over de huurverhoging.

De VHB constateert dat er meer dan duizend aanzeggingsbrieven niet bij de huurders zijn aangekomen. De SP kent deze berichten en voert al vanaf eind juni actie tegen de huurverhogingen. De SP-afdeling is het met de VHB eens dat alle huurders gelijk moeten worden behandeld en alle huurders een nieuwe brief moeten ontvangen met de huurverhoging. Het is nog tot 1 september mogelijk bezwaar te maken tegen de huurverhoging als huurders daarover geen aanzeggingsbrief hebben ontvangen.

Op 16 juli verspreidde de SP een persbericht waarin De Alliantie en de VHB werd verweten de huurders te belazeren. De VHB, omdat in een brief aan de huurders stond dat het voorstel tot stand was gekomen na overleg met de VHB. Het voorstel de huurverhoging eenmalig pas per 1 augustus te betalen, raakte volgens de SP kant noch wal. De corporatie is immers verplicht de huurder een nieuw voorstel te doen over de huurverhoging.

Een dag later kwam De Alliantie met de mededeling dat huurders die niet voor 17 juli hebben gereageerd gewoon per 1 juli de verhoging moeten betalen. De SP vond toen ook al dat De Alliantie haar huurders nog steeds misleidde. De VHB heeft natuurlijk gelijk door te stellen dat er sprake is van rechtsongelijkheid en het creëren van tweedeling. De SP is het ook met de VHB eens dat alle huurders gelijk behandeld moeten worden.

Merkwaardig blijft het feit dat de VHB zegt geen afspraken met De Alliantie Eemvallei te hebben gemaakt over het eerdere voorstel van de corporatie, waarbij huurders die geen aanzeggingsbrief hadden ontvangen hun huurverhoging per 1 augustus hoefde te betalen. Begin juli stapte VHB-secretaris Modderman juist op vanwege die afspraak.

In de Amersfoortse Courant zegt de secretaris dat het onderonsje tussen de VHB-vicevoorzitter Dijkhuizen en de top van De Alliantie niet had mogen plaatsvinden. ‘De vicevoorzitter heeft zich laten inpakken door De Alliantie.´ In hetzelfde artikel ontkende Dijkhuizen al dat er niets was afgesproken met De Alliantie. ´Hij zei dat er hooguit sprake was van een ongelukkige formulering in een bericht aan De Alliantie.´

In De Stad Amersfoort van 21 augustus neemt Dijkhuizen opnieuw afstand van de beschuldiging dat hij zich heeft laten inpakken. ´In ons gesprek met de directie van De Alliantie hebben wij geadviseerd om alle huurders een nieuw aanzegging huurverhoging te zenden. Maar dat was niet bespreekbaar voor De Alliantie.´

VHB overweegt juridische stappen tegen de Alliantie