Betere kansen voor MKB en socialere aanbestedingen

17 januari 2014

Betere kansen voor MKB en socialere aanbestedingen

Gisteren heeft het Europees Parlement nieuwe aanbestedingsregels voor overheidsprojecten vastgesteld. Dankzij een voorstel van SP Europarlementariër Dennis de Jong kunnen aanbestedingen nu worden opgeknipt in kleinere opdrachten. Hierdoor wordt het voor MKB bedrijven makkelijker om mee te dingen naar de aanbesteding van grote overheidsopdrachten. De SP wil dat nu ook in Amersfoort zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van deze nieuwe mogelijkheid bij aanbestedingen.

Ook het verlagen van de jaaromzet-eis verbetert de kansen van het MKB bij aanbestedingen. Was het tot nu toe nodig dat de jaaromzet van een bedrijf minimaal driemaal het totaalbedrag van de aanbestedingsopdracht moest zijn, nu is dat verlaagd tot minimaal tweemaal dat bedrag. Door deze maatregelen kunnen kleine bedrijven gemakkelijker in aanmerking komen voor aanbestedingsopdrachten.

De eerste aanbestedingsrichtlijn uit 2004 heeft volgens de SP tot veel problemen geleid, vooral omdat uiteindelijk altijd voor de laagste prijs moest worden gekozen. De Jong: "In de nieuwe regels wordt het mogelijk om te kiezen voor de meest voordelige offerte. Hiermee wordt bedoeld dat ook sociale- en milieucriteria de doorslag mogen geven. Dit geeft onze lokale en provinciale bestuurders en volksvertegenwoordigers eindelijk de ruimte om het aanbestedingsbeleid in heel Nederland 100% sociaal te maken."

De SP Amersfoort heeft in haar verkiezingsprogramma voor de gemeenteraad opgenomen dat we meer kansen willen voor kleine aanbieders bij gemeentelijke aanbestedingen. De SP zal er dan ook op letten dat zoveel mogelijk gebruik gaat worden gemaakt van de nieuwe mogelijkheden die de aanbestedingsregels nu bieden.