Randenbroekers boos over verkapte huurverhoging

17 september 2014

Randenbroekers boos over verkapte huurverhoging

In Randenbroek-Zuid hebben bewoners zich, met behulp van de SP Amersfoort, verenigd om een einde te maken aan de verplichte huur van een peperdure parkeerplek. 47 bewoners (90% van de betrokkenen) hebben gezamenlijk een brief gestuurd naar de Alliantie. Ze eisen excuses voor de manier waarop de corporatie hen vorig jaar onder druk heeft gezet en willen de mogelijkheid om de huur van de parkeerplaats op te zeggen.

Bij het ondertekenen van het huurcontract in 2013 kregen de bewoners een onaangename verrassing. Drie dagen voor het ondertekenen verplichtte de Alliantie de bewoners om een parkeerplaats te huren voor €37,50 per maand. Als de bewoners hier niet mee akkoord gingen, kregen de bewoners geen sleutel van hun huis.

Veel bewoners hadden hun vorige huurcontract al opgezegd, en hadden dus geen mogelijkheid om het huurcontract te weigeren. Sommige bewoners hebben helemaal geen auto, en moeten nu toch €450,- per jaar betalen voor een stukje grond waar ze niks mee kunnen. Dit bedrag wordt gezien als een verkapte huurverhoging.

Enkele bewoners hebben het afgelopen jaar bezwaar aangetekend tegen de verplichte en absurd hoge huur van hun parkeerplaats. De Alliantie wuifde hen weg met het advies om de parkeerplaats te verhuren aan andere bewoners, terwijl door het overschot aan parkeerplaatsen er hier helemaal geen vraag naar is.

“Wij zijn vooral boos over de machtsmisbruik van de Alliantie. Bewoners die in opstand kwamen tegen de Alliantie werden van het kastje naar de muur gestuurd. Nu heeft de buurt zich verenigd en zal de Alliantie ons serieus moeten nemen. Als ze niet naar ons luisteren, zullen we overgaan tot actie”, aldus Gino Mac Donald, een van de leden van het actiecomité.