SP opent meldpunt thuiszorg

26 november 2014

SP opent meldpunt thuiszorg

Veel ouderen en gehandicapten maken zich zorgen: “houd ik nog de hulp die ik nodig heb?” Vaak zijn ze al eerder onterecht gekort op huishoudelijke hulp en er dreigt nu opnieuw voor een groot aantal cliënten een korting op het aantal uren. De brief die zij afgelopen week van de gemeente ontvingen geeft geen duidelijkheid. Daarom opent de SP Amersfoort het meldpunt thuiszorg. De SP roept iedereen op de gevolgen van de bezuinigingen te melden via amersfoort.sp.nl of via 06-19748405. Ook een persoonlijk gesprek wordt op prijs gesteld.

SP fractievoorzitter Ad Meijer: “De gevolgen voor cliënten, medewerkers en mantelzorgers zijn groot. Cliënten krijgen fors minder huishoudelijke hulp.

De SP wil dat iedereen de hulp krijgt die hij nodig heeft. Daar zetten wij ons voor in.”

De afgelopen maanden sprak de SP al met vele bezorgde mantelzorgers, medewerkers en cliënten. Medewerkers worden ontslagen, van mantelzorgers wordt het onmogelijke verwacht en cliënten wordt gesuggereerd dat ze zelf meer kunnen doen. Het is een kale bezuiniging die niets te maken heeft met verbeteringen in de zorg.

Berichten van thuiszorgmedewerkers wijzen erop dat men standaard uitgaat van 1,5 uur hulp per week, en slechts bij uitzondering van meer uren.

Meijer: “Deze bezuinigingen zijn onacceptabel. Een stad die zoveel geld uitgeeft voor prestigeprojecten, moet ook goed zorgen voor zijn ouderen en gehandicapten”

Tenslotte adviseert Meijer: “Voer gesprekken over de thuishulp en herindicatie nooit alleen, maar samen met een familielid of vrienden. En vraag een verslag van het gesprek, zodat je kunt controleren of het juist is weergegeven”

Reacties

Ook bij ons in het Zuiden Weert-Leudal is dit aan de orde . Wij moeten de clienten beoordelen. En nee er mag niks bij. Maar er moet vanaf. En wel tot max. tijd van 2:15. Ongeacht de problematiek. Nee ze zeggen je moet kijken wat mantelzorg, client , net werk nog kan. Maar als men die niet heeft en meer nodig heeft kan dit niet. Wij worden van 2 kanten onder druk gezet. Client-fam. en leiding gevende. Wij zijn hier ook niet voor opgeleid. En moeten dit ascosiale beleid gaan verdedigen. En als je dit niet kan moet je maar oprotten is ons ter verstaan gegeven. O ja we hebben dus wel een sp wethouder op zorg....?

Idd ik werk dan voor een organisatie die je op het laatst behandeld als een dweil. Gooi maar aan de kant. Maar wel nieuwe mensen vragen voor de cliënten, maar een vast contract of verlenging kan er niet af.

ook mij word de huishoudelijke hulp ontzegt, na een keukentafel gesprek dat nergens op sloeg. Ze willen dat wij zo lang mogelijk op ons zelf moeten blijven,dit is toch te gek voor woorden